Hej!

Håller på att förbereda för bygge av bastu i det bygge jag gjorde till julen 2010.

Det utrymme jag har till förfogande är ca 150 x 170 cm råmått mellan reglar ( har inte satt någon väggyta än, bara reglar) och eftersom det inte är så stort vill jag maximera det tillgängliga utrymmet. Jag vill således inte bygga en "rum i rum"-lösning. Vilken väggkonstruktion (vilka olika väggskikt) måste jag ha för att det skall funka? Jag har två olika väggtyper:

1. Yttervägg: Här har jag just nu (från insidan räknat) först 45x45-regel, därefter den vanliga fuktspärren och därefter ytterligare ca 200 mm isolering. Kan jag bara isolera upp 45x45-utrymmet och sen smälla på bastupanel på det, eller skall jag utnyttja 45x45- delen som ventilationsutrymme för fukt och i så fall sätta bastupanel utan att isolera, eller måste jag göra på nåt annat sätt?

2. Innerväggar: Innerväggarna är just nu bara 45x95 reglar med väggbeklädnad på den sida som inte går in mot bastun. Samma fråga här egentligen: Kan jag bara isolera upp och sätta bastupanel direkt eller krävs det nåt mer?


Hoppas nån kan hjälpa mig i nåt resonemang här på forumet.

//Per
 
Tror du får problem om du inte gör en luftspalt. Mot yttervägg hade jag isolerat befintligt regelverk, plastat, spalt 15 mm, ny regelvägg 45 mm som jag isolerat, bastufolie eller vanlig vindduk, gles 20 mm, bastupanel.

Mot innervägg, isolerat 95 väggen, plast eller bastufolie, gles i klossar (som inte stänger luftspalten) och sedan gles och bastupanel.

Inte drömlösningen för dig, men tricket måste ändå vara luftspalt omdu vill undvika ev. problem.

Varför, om jag får fråga, har du 95 mm som tjocklek på innervägg? Bärande?
 
Tack för snabbt svar!


Bastun är egentligen en del av ett badrum jag planerar. Om jag förstår ditt resonemang rätt skulle jag, om det bara handlar om att säkerställa fukttransport alldeles bakom bastpanelen, egentligen kunna utföra badrumsklassat tätskikt på samtliga väggar, montera 20x45-reglar (kluvna 45x45) som gles för att skapa fukttransportutrymme och därefter montera bastupanel på det. Då tappar jag typ13+20 mm ( och ja, även tätskikttjockleken) per vägg jämfört med min ursprungliga tanke, yes?
 
Hej,

Går säkerligen att göra på flera olika sätt. Jag byggde klart badrummet först, sedan byggde jag en lös bastu inuti badrummet, med egna väggar ståendes på gummikuddar. Blev en luftspalt emot yttervägg på ca 5cm. Har funkat bra hittills, ca 10 år.

Mvh
 
Hade varit enklare om du hade frågat innan väggbeklädnaden kom upp på "baksidan" av bastuväggen, uavsett konstruktionsmetod är det nämligen så att det måste vara ett ventilerat utrymme mellan den isolerade bastuväggen och väggen med tätskikt. Med bastufolie är detta på grund av att det annars blir två täta skikt på var sin sida av väggen, i en rum - i - rum lösning så säger det sig självt att det är luftat.
Om det inte är för mycket arbete (med andra ord färdiga våtrumsväggar )
så hade jag tagit ned skivorna och gjort följande mot våtrum med tätskikt i väggarna: tagit ned skivorna och så lagt papp/ullpapp/vindduk på reglarna , läktat 20-30 mm med lufting ut överst på väggen (bakom taklist) och så satt upp våtrumsväggen- och så från ullpapp(mest för att hålla isolationen på plats och begränsa spridning av damm) och mot bastu: 10cm isolation (bara fyll mellan reglarna) - bastufolie - 20mm stående läkt - bastupanel.

Mot yttervägg kan man göra som Niclas föreslog, alltså lämna en spalt (som med fördel hänger ihop/luftas mot den luftade våtrumsväggen, regla med 2" x 2" (måste klossas i mitten mot yttervägg) eller 2"x3" som är lite mera stabil. så isolation och bastufolie, 20mm stående läkt och panel. vill man verkligen spara plats så tar man bort plasten bakom bastuväggen och sätter in folie som då tejpas mot omgivande plast (och så måste resten av bastufolien tätas mot denna så att hela bastun är ångtät, speciellt mot ytterväggen. staller höga krav på att det verkligen är tätt.

resten av innerväggar och tak kan man bygga "integrerat" altså isolera som vanligt, bastufolie, stående läkt och panel.
OBS! när man inte bygger rum-i-rum så MÅSTE det vara absolut tätt, det är inte så svårt, men man måste vara noga. Denna konstruktion är helt trygg när den görs riktigt.

Kom i håg att vid luftat panel så ska det finnas liten öppning längs övergången mellan vägg och tak.

Alltså förenklat: om du inte bygger rum-i-rum, måste du använda folie(som jag iofs menar ska användas oavsett) , och vid bruk av folie ska panel vara luftat. väggar som gränsar mot våtrum(tätskikt) skall ha luftning mellan isolation och badrumsvägg.

MVH
Sakke
 
Hejsan,

Jag har forskat nu och inser att jag måste bygga rum i rum för att det skall funka på något vettigt sätt. Bilden nedan visar hur det kommer att bli.

Tylö har en beskrivning som man kan utgå ifrån. Tydligen är det här med bastufolie borttaget.


Yd1yb.png
 
  • Gilla
sixten renquist
  • Laddar…
" Tydligen är det här med bastufolie borttaget."
Tylö har aldrig haft bastufolie i sina beskrivningar. Vet inte varför, det verkar som at aggregaten är konstruerade mest för torrbastu och således rel. lågt fuktinnehåll .
Bägge sätten fungerar säkert OK i vanligt bruk. Det absolut säkraste är kombination, där baksidan är luftad och man har folie på innsidan för att hindra att fukten kommer in i väggen överhuvudtaget. Mot våtrumsvägg(som är en innervägg) så behöver du luftning oavsett metod då det är tätskikt på andra sidan.

MVH
Sakke
 
drsakke skrev:
Mot våtrumsvägg(som är en innervägg) så behöver du luftning oavsett metod då det är tätskikt på andra sidan.
Ah, good point! Jag justerar!
 
Vore intressant att höra hur du gjorde till slut, jag har nämligen exakt samma kontruktionstankar på gång, har en yttervägg med isolerad stomme med plast, 2 väggar mot "vanligt" rum samt en vägg mot badrum.

Jag hade tänkt att väggarna mot innerväggarna ha: Bastupanel, luftläkt, masonit, stomme med isoleriong, gips...tokigt?
Badrumsväggen blir väl tätskiktad och luftad.
Ytterväggen vet jag inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.