Hej, ska försöka göra en energiberäkning på föräldrarnas 40talshus, är det någon som vet lite bättre hur ytterväggarna är uppbyggda?

det jag vet är att inifrån sett är tretex på ca 25mm sen plankvägg på ca 2-3cm sen luftspallt, någon som vet mer exakt hur det såg ut förr? Ev några gamla ritningar?

Mvh
 
Det kan nog variera en del från hus till hus och om något är gjort efter bygget. Ska du göra en någorlunda exakt beräkning så måste du nog försöka kolla exakt hur det är gjort.
 
useless useless skrev:
Det kan nog variera en del från hus till hus och om något är gjort efter bygget. Ska du göra en någorlunda exakt beräkning så måste du nog försöka kolla exakt hur det är gjort.
Ja det vore ju det bästa men tråkigt att riva upp en väg bara för att kika..

de väggar jag har haft upp förut så är det tretex 25mm, troligtvis 34mm råspont ca 3cm luftspallt och någon plankvägg med asfaltduk avnågot slag med vassmatta och puts på det.
Väggarna är ca 15cm breda totalt.

Tänkte om någon har haft något liknande så får man använda dimensionera den fått fram :kr
 
I originalskick var väggutförandet ofta som följer, inifrån och ut: 15 mm puts på vassmatta (kallas för rörning), 25 mm spräckpanel (vanliga brädor som var monterade på diagonalen och spräckta med yxa efter monteringen), 50-75 mm (2-3 tum) plank, förhydningspapp, 25 mm ytterpanel + lockläkt. I ditt fall verkar treetexen och eventuellt något mer ha tillkommit i efterhand. Planktjocklek och hushöjd hänger ihop. I ett 2 till 21/2 planshus så kan man utgå från att det är 3 tums plank. Isoleringsvärdet på väggen före ev påbyggnad ligger runt motsvarande 40-45 mm mineralull. Fast det är inte hela sanningen. Genom sin tyngd och täthet har den bättre energiegenskaper än en motsvarande regelvägg.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I originalskick var väggutförandet ofta som följer, inifrån och ut: 15 mm puts på vassmatta (kallas för rörning), 25 mm spräckpanel (vanliga brädor som var monterade på diagonalen och spräckta med yxa efter monteringen), 50-75 mm (2-3 tum) plank, förhydningspapp, 25 mm ytterpanel + lockläkt. I ditt fall verkar treetexen och eventuellt något mer ha tillkommit i efterhand. Planktjocklek och hushöjd hänger ihop. I ett 2 till 21/2 planshus så kan man utgå från att det är 3 tums plank. Isoleringsvärdet på väggen före ev påbyggnad ligger runt motsvarande 40-45 mm mineralull. Fast det är inte hela sanningen. Genom sin tyngd och täthet har den bättre energiegenskaper än en motsvarande regelvägg.
okej låter rimligt, men på huset är ytterskiktet av puts med vassmatta, därefter 2-3tums plank med luftspalt därefter 1- 1,5 plank med på spikad treetex och där efter just nu gips, skulle det vara en rimligt konstruktion?
 
S Snck skrev:
Ja det vore ju det bästa men tråkigt att riva upp en väg bara för att kika..
Man behöver inte triva en hel vägg... Kolla i underkant på fasaden om det går att se något, lossa ett fönsterfoder eller borra ett hål på ett dolt ställe. Det kanske finns ett förråd eller kallvind där det inte är något på insidan stommen?
 
useless useless skrev:
Man behöver inte triva en hel vägg... Kolla i underkant på fasaden om det går att se något, lossa ett fönsterfoder eller borra ett hål på ett dolt ställe. Det kanske finns ett förråd eller kallvind där det inte är något på insidan stommen?
tyvärr har kikat lite, putsad fasad med murad källare så syns inget utifrån, inte hittat något annat stället att kika på heller..
 
Reveterad fasad (puts på rörning utanpå pappklädd plankvägg) var också ganska vanlig. Med din beskrivning (som jag först missuppfattade) tror jag att treetexen och det som är innanför den är original. Gipsskivan har definitivt tillkommit senare. Gips kom inte förrän med regelhusen i början av 1950-talet. Det finns inget behov av att riva väggen. Gips är en ersättning för puts som invändigt ytskikt.
 
J justusandersson skrev:
Reveterad fasad (puts på rörning utanpå pappklädd plankvägg) var också ganska vanlig. Med din beskrivning (som jag först missuppfattade) tror jag att treetexen och det som är innanför den är original. Gipsskivan har definitivt tillkommit senare. Gips kom inte förrän med regelhusen i början av 1950-talet. Det finns inget behov av att riva väggen. Gips är en ersättning för puts som invändigt ytskikt.
Okej, du som verkar vara insatt i ämnet, så 20mm puts 2-3 tums plank som stomme, luftsplt på 20-30mm 1-1,5 tum plank treetex på 25mm och sist 12mm gips,

skulle det vara rimlig konstruktion för årgången? Och hyggligt korrekt för att mata in i programvaran för att få fram en energi äberäkning på huset.

Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.