Hej!
Jag har rivit ut toalett/badrum i mitt tegelhus byggt -62.
Det var tidigare kakel till ca 120 cm därovan våtrumsmatta.
Ut med allt; bakom ytbeklädnaden fanns då gips (utmed väggarna där det inbyggda badkaret stod var det ett par lager med tjärad papp?), bakom gipset var där endast isolering med papp på utsidan anliggande mot tegelyttervägg. Här fanns alltså ingen plastfolie!

Jag ska nu ha klinker/kakel i hela rummet, inget badkar men väl en dusch i hörnet som kommer att användas i mycket ringa omfattning (iallafall så länge vi orkar ta oss ned till stora relaxrummet i källaren).

Jag ska nu ta itu med att förstärka regelverket på väggarna och sedan gå vidare med underbyggnad för kakel.
När jag nu läser alla olika bud om vad som är lämpligt (och med tanke på nya regler) - hur ska jag bygga mina väggar (framförallt mot yttervägg) ?
Med eller utan plastfolie? Vilken typ av väggskiva?
Har vid tidigare renovering använt mig av Alfix tätsystem och tänkte väl göra lika nu eller?

Någon kunnig som kan ge goda råd (ffa vad gäller plastfolie eller inte) men även i övrigt

Tackar på förhand // Glasse
 
Jag ska nu ta itu med att förstärka regelverket på väggarna och sedan gå vidare med underbyggnad för kakel.
När jag nu läser alla olika bud om vad som är lämpligt (och med tanke på nya regler) - hur ska jag bygga mina väggar (framförallt mot yttervägg) ?
Med eller utan plastfolie? Vilken typ av väggskiva?

Någon kunnig som kan ge goda råd (ffa vad gäller plastfolie eller inte) men även i övrigt

Tackar på förhand // Glasse
 
Jag säger ingen plastfolie, och fibercementskivor i våtzonen. I övrigt går vanlig gips bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.