Hej, i min badrumsvägg (innervägg) finns följande skarv.

Lätbetongvägg med delvis inslag av puts. Ganska ojämnt underlag. (vänster i bild)
Träregelvägg 45x70 (höger i bild)

Min tanke är att montera tex minerit vt skivan så att den överlappar skarven. Limma mot lättbetongen och skruva i träreglarna.

Vad tycks? Vilket lim kan användas? (jag tänker inte använda svindyra Ardex S48 ;) )

Eller är det bättre att borra, plugga och skruva i lättbtg-väggen också?


tacktacktack /Philip
 
  • bad1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
s48 ska du ha det går max 2-3kg 2-300kr har du inte råd med det så sluta renovera :)
 
Jo fast jag tänkte inte bara limma skarven. Jag hade tänkt limma fast skivorna i hela badrummet (förutom en reglad vägg) och då kommer det säkert gå en 12kg säck per skiva eftersom underlaget är så ojämnt. Vad jag förstått så kostar en säck 800kr vilket blir cirka 5500 för mitt badrum. Det tycker jag är lite saftigt att betala bara för ett lim.

Men det kanske räcker att sätta en halv skiva bara över skarven och sen putsa resten...?
 
antingen putsar du väggen, eller spacklar upp med fix, du kan även limma skivorna med fix och du behöver inte full täckning bakom.
tänk på att minerit vt är istortsett tät så du måste använda ardex 8+9 om du ska ha duk/folie
 
Jag mailade med cembrit och dom ville inte rekomendera att limma skivorna med fästmassor/fix överhuvudtaget.. Är det bara för att dom inte vågar garantera något eller har dom rätt i det?

Finns det inget starkt lim till fogspruta jag kan invända? typ PL400 motsv?
 
Vi har vid tillfällen limmat skivorna med lim från motek men är
väggen bakom "smulig" så är s48 det bästa valet tyvärr.

Mvh Putte
 
Det lutar åt att jag punktlimmar med fix och sedan borrar, pluggar och skruvar våtrumsskivan så den sitter på plats. Men jag har nog gått ifrån minerit vt skivan. Just nu tror jag det kommer bli Do-it våtrumsskiva som säljs på Bauhaus.

Men vad hade ni gjort för att fixa väggen? (se bild första inlägget)
 
Vi har liknande konstruktion i vårt hus. Jag knackade bort gammal puts och putsade om. Att borra och plugga (nästan med vad det vara månde) är inget höjdare. Lättbetong är för poröst tycker jag.
 
I lättbetong har vi dragit skruv rakt genom skivan
utan att plugga för att fixera skivan.

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
I lättbetong har vi dragit skruv rakt genom skivan
utan att plugga för att fixera skivan.

Mvh Putte
För att fixera den till ett visst läge kan det kanske funka. Generellt så ÄR det svårt att få nåt att sitta med bara skruv. Det finns lättbetongskruvar som är bra, men man får absolut inte dra det minsta för hårt.
 
Inte bara med skruv antingen s48 bakon eller sättlim.
Och först bankas skivan i rätt läge och sen skruven.
Finns tydligen nån klammer som slås genom skivan
och in i lättbetong väggen.

Mvh Putte
 
Plåtreglar mot den ojämna väggen och sen minerit på det då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.