Ytterväggen i mitt fritidshus är masonit med påspikad panel. Innanför masoniten fanns tidigare plast (ytterst) och 120 mm isolering. Jag har rivit ut den gamla isoleringen samt plasten. Om jag förstått rätt bör jag skapa en luftspallt ytterst, därefter montera vindpapp närmast ytterväggen och isolering. Innerst har byggbutiken föreslagit vanlig grå målarpapp innan jag monterar gipsskivor som innervägg. Huset är inte uppvärmt året runt, mer än den värme som krävs för att hålla det ovanför noll. Är detta rätt metod eller finns det bättre alternativ? Hur skapar man enklast den luftspalt som behövs?

luftspalten ska vara mellan panelen och vindpappen. luften ska gå in i underkant på panelen och ut under taksprånget.

mitt förslag: riv av panelen, montera asfaboard utifrån på reglarna, spika 12mm lister uppifrån och ner på reglarna, spika läkt 25x38 på tvären over huset ca 4st beroende på fasadhöjd, skjut fast ny panel stående.

lägg i isoleringen från insidan, osb skivor innifrån, täta ordentligt i över och underkant med en liten plastremsa eller latex, rotgips som ytskiktsunderlag.

luftspalten skall inte vara mellan reglarna utan utanpå vindtätningen

lägg också dit ett "museband" i nederkant... sök på nätet, funkar skitbra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.