HOBBY ARCHITECT
Eftersom jag ritar en trappa i ett ganska stort och lyxigt hus tänkte jag att vägghöjden på nerevåningen (där vardagsrum och kök och så är) kunde vara 2,6 m. Det går väl bra?

Vägghöjd spelar väl ingen större roll? Annars verkar 2,5 m vara det vanliga.

Jag vill bara försäkra mig om att det inte är nåt jag inte tänkt på.

Huset har en övervåning också. Ska den ha samma vägghöjd tycker ni? Blir det snyggare på utsidan då? Annars kanske det vore mysigare med en aning lägre där uppe bland sovrum och så.
 
Exklusiva hus brukar ha rejäl takhöjd.
Exklusiva hus brukar sällan vara mysiga.
 
Förstår inte frågan. Är vägghöjden (=takhöjden) redan bestämd? Du kan ju ta vilken takhöjd som helst, det är bara att anpass antal trappsteg till det. Ovan en viss höjd är det dock krav på viloplan i trappan.
Vilken takhöjd som är mest harmonisk på övervåningen beror ju helt på typen av hus (sadeltak, funkisvilla mm)
 
HOBBY ARCHITECT
Thomas_Blekinge skrev:
Förstår inte frågan. Är vägghöjden (=takhöjden) redan bestämd? Du kan ju ta vilken takhöjd som helst, det är bara att anpass antal trappsteg till det. Ovan en viss höjd är det dock krav på viloplan i trappan.
Vilken takhöjd som är mest harmonisk på övervåningen beror ju helt på typen av hus (sadeltak, funkisvilla mm)
Grejer är att med den trappan jag ska ha (u-trappa med ett viloplan) blir det svårt att få ihop det matematiskt om det ska bli snyggt. Jag är så pedantisk och det är lite väggar bredvid så det måste bli tjusigt. Enligt mina beräkningar blir då trappstegen höjd 1,7 cm högre än vad som anses behagligt att gå på. Jag har slitit mitt hår de senaste timmarna för att få ihop det. :screwy:

(Krav på viloplan var något nytt för mig, vet du efter hur hög höjd? Detta påverkar inte just detta projekt dock, men intressant att veta ändå.)
 
HOBBY ARCHITECT
HOBBY ARCHITECT skrev:
Enligt mina beräkningar blir då trappstegen höjd 1,7 cm högre än vad som anses behagligt att gå på.
Nej, nu har jag räknat fel igen. Det blir ju bara 0.31 mm för högt...
 
Redigerat:
Det lönar sig att räkna rätt på trappan. 0.31 mm är ju inget alls, bara tjockleken på fernissan. Men det ska ju vara behagligt att gå. Jag gjorde utetrappan tidigare och räknade noga med sättsteg och plansteg, det blev så bra att jag kan gå där i sömn eller efter en bägare whiskey. Idealmåtten hittar du säkert på internet.
 
HOBBY ARCHITECT
Om du kollar på u-trappan med viloplan här så fattas det liksom ett steg för att det ska bli helt symmetriskt, och det vill jag helst inte ha.


(Så här är det nog, enligt trapp-mått-formeln blir resultatet 5 för lite (595). Då blir väl alltså trappstegen 5 mm för djupa. Men det kvittar ju.)
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
Thomas_Blekinge skrev:
Vilken takhöjd som är mest harmonisk på övervåningen beror ju helt på typen av hus (sadeltak, funkisvilla mm)
Taket kommer vara platt, typ som detta.
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
...
Jag kommer aldrig få till detta.
Sätt in en hiss i stället. Det skulle väl vara ett lyxhus :)
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Men 2,5 m är väldigt vanligt va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.