Om man ska ha inbyggda högtalare för TV (surround) vilken typ av högtalare väljer man då? och är det värt priset det verkar ju vara rätt dyrt med såna högtalare eller gör man som någon här på forumet har gjort, bygger in vanliga högtalare.
Jag undrar också om det är de svindyra högtalarkablar de ville sälja till mig på Hifibutiken är ett måste eller funkar det med "vanliga" kablar?

Norrl
 
Bra priser på outdoorspeakerdepot.com och parts-express.com :)
Som högtalarkabel kan du köra med kabel från Clas Ohlson. Se bara till att den inte är för tunn.
 
Tack för tipsen, men behöver jag tänka på nåt annat i och med att högtalarna ska "jobba" ihop med centerhögtalare och subwoofer, jag är otroligt okunnig i detta område så ursäkta mina "dumma" frågor. Vilken prisnivå bör jag passera på dessa hemsidor för att hamna i "bra men inte värst"-klassen

Norrl
 
Helt omöjligt att svara på utan att veta vad du tycker är bra nog. Det är ju en smakfråga. Gå på pris och på omdömen på produkterna. Men räkna inte med att ljudet kommer matcha din befintliga centerhögtalare om det inte är högtalare i "samma serie", alternativt du gör oerhört mycket efterforskning och hittar högtalare som matchar återgivningsmässigt.
 
Jag håller med dum fråga om kvalitetsnivå sorry:S, men jag ska ha allt nytt även center och subwoofer, finns den kombinationen? alltså med ytterhögtalare för inbyggnad och center, subwoofer som "vanliga" sen ska ju det såklart kunna hänga ihop med en ny hemmabioanläggning.

Norrl
 
Det är viktigast att klangmatcha frontarna och centern. Bakhögtalarna är det inte alls lika noga med.
Som typ skulle jag välja dipoler för att få ett diffust ljud. Ska dom byggas in så är det mycket enklare att få dom att låta bra om högtalaren är sluten i en medföljande låda än om det ska byggas låda i väggen mellan några reglar.

Kabelpengarna anser jag är bättre att spendera på bra högtalare.
 
Kjell & Co har en helt utmärkt 2,5 mm2 högtalarkabel som är billig, smidig och bra. Kör själv med över 100 m sådan i min anläggning.
 
KingHippo skrev:
Det är viktigast att klangmatcha frontarna och centern. Bakhögtalarna är det inte alls lika noga med.
Som typ skulle jag välja dipoler för att få ett diffust ljud. Ska dom byggas in så är det mycket enklare att få dom att låta bra om högtalaren är sluten i en medföljande låda än om det ska byggas låda i väggen mellan några reglar.

Kabelpengarna anser jag är bättre att spendera på bra högtalare.
De flesta högtalare som är "in-wall" har väl ändå en open air-design? Dvs behöver ingen låda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.