Hejsan!

Vi skall bygga nytt och undrar lite över vägghängda toaletter.

När vi träffade snickaren sist, så sa vi att vi gärna vill ha vägghängda toaletter. Han svarade att det inte alls är bra och att det är alldeles för omständigt med rördragningar och upphängningsanordningar. :-/

Hur är det med det egentligen? Någon som vet? Är det så himla mycket krångligare? Är det mycket dyrare med vägghängda toaletter? Undrar om det är en penningfråga från hans sida egentligen eller om han har rätt i att det är så extra krångligt och inte särskilt bra att ha... ???

Mycket tacksam för svar och erfarenheter, bra och dåliga, av vägghängda toaletter!!

//Helena
 
Inger-Pinger här på sidan vet jag inte tyckte det var nåt direkt att ha. De var inte "skitvänliga" för att citera! ;D

Kolla hennes mycket informativa sida http://hem.passagen.se/villapetersen/

Lycka till!
 
Jag tror att din snickare är lite lat av sig... Det är inte krångligt alls, men det krävs kraftigare reglar i väggen där stolen hängs, hos oss 120 mm (om jag minns rätt). Avloppsbrunnen läggs rakt under väggen och konstigare än så är det inte. Vårt montage går att se på http://hem.passagen.se/miljonprogrammet/vecka03.htm (eftersom det är en passagensida funkar det inte alltid att länka direkt - kopiera adressen och klistra in den i din webläsare och scrolla neråt).

Varje gång jag städar blir jag glad att vi valde vägghängd toa. Till och med dammsugarmunstycket får plats under stolen. Däremot kan jag avråda från att sitta två på stolen - vi har knäckt en kakelplatta av den orsaken.
 
Lat hantverkare, visst är det lite mer pyssel med installationen men det är inga konstigheter.

Om ni ska handla material själva så föreslår jag att ni tittar hos Rinkabyrör, då blir prisskillnaden inte så stor jämfört med vanliga golvmonterade.

Väggmonterat förenklar städning, i övrigt är det väl inte så stora fördelar förutom att det i mina ögon är lite snyggare, och jag förstår inte riktigt kommentaren att det inte skulle vara skitvänligt.
Jag har inte upptäckt några problem med den saken hittills i allafall ;)
 
BoD skrev:
Däremot kan jag avråda från att sitta två på stolen - vi har knäckt en kakelplatta av den orsaken.
;D
Jag kan inte låta bli. Det snurrar i huvet på mig och jag kan inte släppa tanken. När sitter man två på en toalettstol? Eller förresten, vill jag veta det? 8)
 
sveno skrev:
;D
Jag kan inte låta bli. Det snurrar i huvet på mig och jag kan inte släppa tanken. När sitter man två på en toalettstol? Eller förresten, vill jag veta det?  8)  
::)Måste medge att jag också undrade? ???
 
:-X :-[
 
Lapri!

Den där hantverkaren verkar vara i lataste laget....

Titta på IFÖ's premont-moduler. Rejäla saker som knappast lär skapa problem efter några års användning.

Väggreglarna måste inte vara tjockare.

Antingen monterar man modulen i väggen och då krävs ett monteringsddjup på ungefär 15-18cm beroende på vilket avlopp som används och hur det kan dras. Ett annat alternativ som vi kommer använda är att modulen står framför väggen (monteras efter att tätskickts etc är klart i badrummet) och det blir då en liten hylla ovanför toaletten. I det senare fallet krävs inget alls av väggen bakom, mer än att det förstås måste gå att fästa modulen i den så att du inte tippar frammåt när du brummar....

BoD - utan att vilja genera dig med mina frågor - vad gör ni två stycken på samma toa?

Jag tror iofs att den knäckta plattan beror mer på avsaknad av fix under HELA plattan, snarare än onormalt hög belastning.
 
Vi har valt vägghängda toaletter till vårt nya hus, dels är det 1000ggr snyggare (2004 talet nu) hehe, och dels lätt och städa .. det var ett krav från frugan !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.