Hej!
Vi bor i ett Nässjöhus från 77, övervåningen som är öppen upp till nock och katt vind långs långsidorna, i ena vinden kommer avluftningen till avloppet upp där håller jag på att göra en extra toa, kan jag sätta en vägghängd wc där och ha spol låda på insidan av vinden så att man kan kontrollera den smidigt, eller är jag helt ute och cyklar?
 
Om du menar att du skall ha behållaren till toaletten på kattvinden så går det inte om inte denna är uppvärmd. Rören kommer att frysa.
 
Det går, jag byggde precis en:
https://www.dropbox.com/sc/t96wkq17iy42heb/qnz_hGYxY5

Ett par saker att tänka på när man bygger vägghängd WC i liv med väggen:
- det är en fördel om baksidan är någorlunda tillgänglig, för service och ventilation
- planlägg var infästningen kommer hamna och sätt rejäla reglar
- lägg golvet i nischen lite högre än färdigt golv, gjut lite fall mot ett skvallerrör som mynnar ut i badrummet
- våtrumssäkra insidan av nischen (gips+membran räcker), helst öppet upptill
- om det skall vara kakel på väggarna är det extra viktigt att cisternen sitter fast som berget, då det inte blir några rörelsefogar
- täck framsidan av cisternen med 3 cm lux-element, eller liknande (måste vara dött)
- avloppet kan dras rakt ned i golvet i nischen, eller som på bilderna, rakt bakåt (använd då rak wc-anslutning)
 
Hej! Det fick bli en vanlig toa och riva upp golvet och lägga avloppsrör i bjälklaget, det finns två PEX rör som går i vad som ser ut som VP rör nerifrån och upp till kattvinden. Jag tänkte byta dom bitarna för att inte ha en skarv på vinden, finns det något hjälpmedel att använda som man kan skarva ihop det gammla röret med det nya medans jag drar ner det nya rören. Jag drog lite i ändarna som sticker upp på vinden dom går vääldigt tungt å dra i förmodligen en böj längre ner.
 
Krilleman
Ta rätt på vilken dimesion du har så kan man montera en utbytesnippel på änden. Blir mycket lättare att dra i slangen när någon skjuter på i andra änden!

Gängas på in i botten på båda ändar.

94558_4_812.jpg

Dock är det fortfarande viktigt hur den tidigaren PEX:en är förlagd sen tidigare. Det kan vara omöjligt med byte om du har för många böjar.

LK:s instruktion för byte:

[h=4]Utbyte av rör i tomrör
[/h]Ett skadat LK PE-X Universalrör dimension 16x2 kan normalt bytas utan förstörande ingrepp i byggnaden. Detta under förutsättning att installationen utförts enligt anvisningarna och att LK Fixeringsbrickor och LK Klammer för tomrör använts i den omfattning som monteringsanvisningarna föreskriver. LK PAL Rör-i-Rör betecknas som ej utbytbart, men kan bytas om endast två böjar vid en radie av 100 mm installeras.

LK rekommenderar max 4 st böjar från fördelare till tappställe varav högst 2 st får understiga en radie av 100 mm (helt enligt NT VVS 129).


Använd alltid LK Utbytesnippel, RSK 187 37 91 för 16mm PE-X rör, som fäster samman det skadade röret och det nya röret. Använd ytterligare en LK Utbytesnippel som fästs i den andra änden av det skadade röret, dra sedan ut det skadade röret som då ersätts av det nya röret. Utbyte av Rör-i-Rör PE-X dim. 20 till 32 mm förutsätter normalt max 2 böjar med stor radie. Observera att Rör-i-Rör PE-X i dim. 20 mm tillsammans med LK Väggdosa 20 mm ej är utbytbart.

Urdragning av ett skadat innerrör underlättas med hjälp av följande åtgärder:


  1. Uppmjukning av röret med t.ex. genomspolning av varmvatten eller med varmluft.
  2. Genomspolning av tomröret med diskmedelslösning eller liknande medel som minskar friktionen mellan tomrör och innerrör. Observera att tomröret ska renspolas och torkas efter genomspolningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.