Jag håller precis på med att montera en vägghängd WC. Närmare bestämt en IFÖ Sign Art. Ska verkligen WC-porslinet skava direkt mot kaklet? Eller ska man lägga någon slags packning/foam mellan? Det följde inte med någon foam. Och det står inte något om någon slags mellanlägg i installationsanvisningen heller.

Är det någon som har koll?
 
Det finns flera olika typer av dämpmaterial/dämplister att montera mellan toa och vägg. Jag tror aven att ämnet har varit uppe i många trådar i forumet, bara att söka. Jag har använt dämplist från Ifö till vår sign.
 
Oj då. Var köper man en sådan tro? Finns det ark så man kan klippa till en egen? Eller måste jag nu lägga en beställning och vänta på leverans tro?
 
Funkar med dämpmaterial av tex gummi mm. Bör dock vara ett material som inte påverkas av vatten/fukt.
Om väggen och toan är helt släta kan det funka utan dämpning. Tidigare var det inte vanligt med dämpning.
 
Fråga är om man törs använda vanlig underlagsfoam för golv? Fast det känns som att den kanske kläms sönder.
 
Det borde funka. Det viktiga är att få det jämt mot väggen för att sprida trycket och ta bort ev. ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.