Fastnat för vägghängd wc...snyggt och lättstädat...
men..

Risker?
Vid ev läcka är det krångligt att åtgärda?
 
Hej

Jag blir i dagarna färdig med mitt nya badrum och vi valde Ifö´s vägghängda. Fördelen med Ifö är att du kan välja en spolknapp som är mycket diskret=liten och sedan ha en bänkskiva eller liknande som hylla ovanpå vilket även fungerar som servicelucka. Det här med kondens i vägg m.m. är det ingen risk för eftersom deras vattenbehållare är isolerad med frigolit.

Du kommer säkert få en massa svar angående risker m.m. men är allt gjort på rätt finns inga större risker än med konventionell WC.

Jag som är teknikfreak vill gärna ha nyaste grejerna, jag låter alla andra fastna i det förflutna.... ;D

Jag kan maila en bild om nån vecka när allt e klart om du vill!

Fråga gärna nåt mer om du undrar något.

MVH

/ PJ
 
Det finns en risk om man förlägger tanken "bakom" fuktspärren (om man exempelvis fäster tankmodulen mellan reglarna i en innervägg). Får man då en läcka (och det rör sig om ett trähus) kan effekterna bli katastrofala.

Jag skulle täta hela rummet för att sedan bygga ut en nisch som tanken byggs in i...

Alter ego
 
Har haft vägghängda toalettstolar i 24 år.

Vattentankarna finns i väggen mellan bad och duchrummet. När jag tittat i inspektionsluckan har det varit snustorrt där.

Det finns bara fördelar med vägghängda.
 
valter53 skrev:
Det finns bara fördelar med vägghängda.
Håller med (i princip) och ska själv ha vägghängda WC. Man bör dock vara medveten om den risk som föreligger...

Grannen som byggde nytt fick en läcka i kopplingen till en av sina, i väggen inbyggda, tankar några veckor efter att de flyttat in.

Resultatet:
Vatten letade sig under golvet och spred sig över stora delar av övervåningen, med ett stort vattenfall nedför trappan. Hela golvläggningen på överplan, vissa innerväggar m.m vad tvunget att rivas och göras om...de fick flytta in en andra gång fyra månader (!!) efter läckan. Och då var ändå huset byggt i ytongsten, effekterna hade sannolikt blivit än värre om det varit frågan om trästomme.

Så min rekommendation kvarstår, bygg in tanken i en nisch med fuktskiktet "bakom" tanken...för säkerhets skull.

Alter ego
 
Det finns väl bara en eller två fördel med vägghängd mugg.
Den är mer lättstädad och kanske mer estetiskt

Några nackdelar jämfört med golvvariant
- Vattenläckage är svårare att upptäcka
- Läcker oftare i avloppsflänsen
- Blir lättare stopp i avloppet
- Ofta dyrare resevdelar och bökigare att reparera
- Risk att väggfästena lossnar
 
Jag kan helt klart hålla med att det känns säkrast att bygga en nisch med fuktspärr bakom, då kan det i princip läcka lite utan att skada sker i första taget.

Att min skall lossna från väggen är lika troligt som att en vanlig WC välter.... :surprised:

Själv gillar jag snygga grejer, bara det är tillräckligt skäl nog för att jag väljer vägghängt!

/ PJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.