Hej!
Har plockat ned min tidigare vägghängd fixtur för att installera ett ny och fick information från rörmokare som skall montera fixturen att ta reda på vart vatten avstängningsventil sitter. Efter att ha leta i hela lgh hittade inte avstängningsventil till hela lgh men. Under handfatet sitter 2st till respektive till kall och varmvatten och i köket 2st under diskbänken.
Var tvungen att ta borta ett plåt på toaletten som skyddar vatten ledningar till lgh.
Det ena avstängningsventil till varmvatten är avstängd medan den andra som är till kallvatten har ett omkoppling som gick till cistern i fixture.
Jag undrar om någon kan svara på två frågor. Varför rinner vatten från avstängningsventil när jag försöker koppla borta omkoppling till cistern (grå kran) trots att avstängningsventil är avstängd? Bifogar bilder på hur det ser ut.
Två rör med blåa vred (kall- och varmvatten) och en avstängningsventil med ett grått vred är synliga under en handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppnad väggpanelen i ett badrum visar två rör anslutna till varsin avstängningsventil, klädda med isolering. På väggen syns vit kakel och en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra fråga.
Är det någon som känner till denna avstängningsventil till kallvatten? Vilken modell är den och hur öppnas/stängs den? Den är koppla till kallvatten högre upp i rören.
Närbild på en avstängningsventil med en vit, numrerad ratt ansluten till en kopparrörledning inuti ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenavstängningsventil för kallvatten med en grå kran, vit beskyddskåpa och kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för hjälp
Vanliga hälsningar
Lazaro
 
Redigerat:
Ventilen på 3:e & 4:e bilden är injusteringsventil.
Den sitter väll inte på kallvattnet utan på byglingen mellan varmvattnet och varmvattencirkulationen?

Vinkelventilen på första bilden lär vara varmvattnet.
Trevägsventilen (T-ventilen) lär vara kallvattnet.

Trevägsventilen bör vara av den typen där den stänger allt flöde i ett visst läge.
 
Hej!
Tack för hjälpen.
Det stämmer att bilderna 3-4 hör till varmvatten in i lgh jag skrev fel. Jag undrar vilken modell är den? Hur öppnas/stängds den?
Du har rätt Trevägsventil stänger vatten vid ett visst läget men jag förstår inte om den är avstängd hur kan vatten rinna när jag försöker skruva ut omkoppling? Vill gärna lära mig.
tack för hjälpen
Lazaro
 
Vad står det för text/symboler på trevägsventilen?

Hur går vredet att vrida?
90⁰/180⁰/270⁰360⁰?

Prova att ställ vredet i olika lägen.
 
Hej igen!
Det går att vrida mot 2 olika håll men när man vrider för att stänga går det inte att dra åt hela vägen den blåa knappen som att den lyckas inte stänga av ordentlig.
Det står på mitten TA och längre ned på mitten storleken 1/2 och till vänster A16 inget mer det står massor med siffror runt ena axel som jag inte begriper nåt.
Tack för hjälp.
Lazaro
 
Hej!
Glömde svara att det avstämningsventil för varm vatten vi pratar om är främmande därför vågar jag inte röra den alls. Huvudet är gjord av plats.
Lazaro
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.