Varje gång jag pratar om vägghängda toaletter med olika husföräsäljare så mer eller mindre avråder de. Det blir dyrt, kräver förstärkning av väggar osv osv..
Vad säger ni? Jag tycker ju vägghängt känns så praktiskt = lättstädat.
 
birgi skrev:
Varje gång jag pratar om vägghängda toaletter med olika husföräsäljare så mer eller mindre avråder de. Det blir dyrt, kräver förstärkning av väggar osv osv..
Vad säger ni? Jag tycker ju vägghängt känns så praktiskt = lättstädat.

jag köpte presis en vägghängd toa.
i det kittet så ingår en ram som toan hänger i så jag ksan inte tänks mig att det så mycke jobb at montera upp den, men der är ju me jobb än med en vanlig.
dena toa jag köpte äe en med dåld vattenbehållare

http://www.blocket.se/view/5594845.htm?caller=sml_s&l=0&city=0
 
En vägghängd toa kostar ju litet mera. Och den ställer lite extra krav på den vägg den skall sitta på. Väggen måste dels vara tjockare än en normal innervägg dels måste den ha förstärkningar.

Om du köper ett hus av en fabrikant så tror jag att det kan vara det där med tjockare vägg som får kostnaden att dra iväg.

Däremot så skulle jag aldrig installera en inbyggd vägghängd toalett i mitt hus. Toaletter brukar behöva underhåll i form av nya ventiler och liknande efter en 10-15 år. Då är det bra om den är av någorlunda standardutförande så att det finns reservdelar. Även om man av vill byta ut stolen tidigare än det är dagsd för en större badrummsrenovering.
 
är man rädd för att inte hitta reservdelar kan man ta en vägghängd utanpåliggabde stol.

dom inbyggda stolarna kan man serva & byta saker på genom serviceluckan som är bakom spolknapparna
 
om man tar en utanpåliggande stol så måste väggen förstärkas lite, vilket är busenkelt när an bygger nytt hus. det fördyrar säkert bygget med 500 :- + att toastolen säkert kostar 2 000:- mer, ganska överkommligt om nu huset kostar 2 000 000:-
 
Det var just det där med utanpåliggande vägghängd som jag förordar, med tanke på olika tänkbara anledningar att vilja byta ut stolen någon gång utan att behöva riva hela badrummet.

Men sen är det ju det där med att väggen måste vara tjockare, dels för hållfastheten, dels för att få plats med avloppsröret.
 
om man bygger ett hus kan man ju se till att plasera avloppet på rätt plats = väggen behöver ej bli specielt tjock.

om man vet var toa sla vara så reglarman upp ordentligt & kottlar, eller vad det heter. deta gör i väggen & tar inte nån plats alls.

vägghängt är snyggt & praktiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.