Hej, har precis monterat en ny ifö vägghängd toalett enligt manualen men hittar inget om man ska lägga en sträng med silikon mot kaklet, nån som vet?
WP_20150203_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går forumet bet på denna fråga alltså? Otroligt :)
 
Jag hade nog gjort det. Det blir ju lättare att städa då det kommer samlas smuts i springan annars.
 
Jag har lagt silikon i skarven. Man vill ju inte att det skall kunna rinna in något i springan som kan lukta.
 
Silikona skarven och på sidorna, blir väldigt mycket lättare att hålla fräscht.
 
Man brukar inte silikona skarven på en vägghängd wc, Motiveringen är att silikonet gulnar efter en tid.
 
YamBo skrev:
Man brukar inte silikona skarven på en vägghängd wc, Motiveringen är att silikonet gulnar efter en tid.
Använder man sanitetssilikon så tar det ju ändå flera år innan den gulnar och att byta ut den tar ju max en halvtimme. Det finns verktyg som är väldigt smidiga när man ska ta bort gamla fogar. Jag har ett kit med plastskrapor som funkar mycket bra. Bytte själv fogen på handfatet i helgen inför mäklarfotografering i veckan.
 
Självklart sanitetssilikon. men det hjälper ändå inte mot gulnad. Om man nu är intresserad av att silicona, rekommenderar jag att man gör det på den plana sidan på wc som blir mot väggen.
För det är absolut inte snyggt och fräscht att silicona.
 
Men, som man har läst i andra trådar, att man ska lägga in silicon som en packning/skydd mot väggen gäller alltså inte?
 
Krilleman
Varför silikon? "Oro för att det ska rinna bakom"?

Då kommer ju frågan hur du får vätskan, som en normal människa måste avyttra, på väggen? Sittandes omöjligt, ståendes så måste sitsen vara helt nedfälld för att komma åt väggen med strålen.

I detta scenario skulle jag vara mera orolig att urinet tränger in i fogen och luktar.

Så min personliga åsikt är att silikon i detta fallet förfular! Fräschheten får du absolut inte bara för att du silikonar en sträng. Mina två IFÖ vägghängda är lika fräscha idag som för ett par år sen då dom installerades utan silikon.

Men det kanske bara är jag ;)
 
Nä jag tänker inte ha nån silikon :) blev bara fundersam då andra har "limmat" den i väggen som en vanlig stol.
 
Krilleman
Finns ingen anledning att "limma" den i väggen. Bultmontaget är ju ett måste.
 
T
Nu säger jag det för sista gången UNDVIK satans avkomma SILIKON så mycket som möjligt!:sly:
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
tank77 skrev:
Nu säger jag det för sista gången UNDVIK satans avkomma SILIKON så mycket som möjligt!:sly:
Vad sa du?
 
Enda anledningen till att ha silikon är om du har fågsprång mao inte helt ojämt underlag för toaletten att vila på.
Tank gillar naturlig skönhet inte silikon, jag håller med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.