Vi skall totalrenovera en liten toalett med dusch i ett äldre hus. Den aktuella toaletten är liten, kanske bara 2,5 m2. Vi vill dock behålla duschen, och jag tänkte vara smart och bygga in en vägghängd toalett i duschväggen (som skall vara ganska tjock, typ 20 cm) som vi tänkte kakla upp.

Tänkte också lägga in ett glaskubsfönster i väggen för att få in ljus från belysningen som ju ligger i toalettdelen.

Frågan är alltså, tror ni att detta kan fungera, kommer toaletten att hålla om man sätter in den i en sådan avdelande duschvägg, som ju blir reglad mot tak, golv och en av sidoväggarna ??

Mycket tacksam för svar o tips. Bifogar bild med dörren inritad nedtill, och väggen ritad i rött.

/Alko
 
  • toalettplan2.JPG
Det håller, du får bygga regelväggen med 45x145 virke (kanske behövs lite till beroende på modell) om du skall ha vattentanken i väggen. Annars blir det säkert bra med 45x120. Jag skulle förstärka väggen genom att limma och skruva plywood på båda sidor om väggen, förutom gipsen.
 
Hemmakatten
Tycker detta blir en bra och snygg lösning. Men om ni nu ska totalrenovera så sätt upp belysning i duschhörnan. Det behövs ljus även i duschen. Men det hindrar inte att ni ändå gör ett glaskubsfönster i väggen. Det var en trevlig idé.
 
Tack så mycket för svaren! Och visst, jag surfade runt igår och hittade en del belysningslösningar för duschen, så det lär vi sätta upp. Bra med rejäla reglar i mellanväggen, tjockleken lär också bero på hur "tjock" vattentanken är som vi vill bygga in.

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.