Har råkat ut för jätte trubbel.

Vårt badrum har gjorts om och vi har nu en vägghängd toalett med inbyggd cistern. Dessvärre läcker det vatten kring toalettens infästning i väggen. Det visar sig att det är tillkommande vatten.

Rörmokarna som för örvigt inte är så klyftiga vet inte vad de ska göra. De har försökt montera ner och montera upp utan skillnad. Idag när jag spolade så började det forsa och jag blev riktigt sur och lossade hela toaletten.

Ser ut som att röret från cisternen fäster med en liten muff mot toaeltten (i en rund försänkning). Men när man spolar så blir det så mycket tryck att röret troligtvis pressas bakåt och ut ur muffen. Till min stora förvåning så kan man pressa röret bakåt någon centimeter eller två och det verkar som man inte har fixerat detta på något sätt från andra sidan om röret. Finns inte heller någon typ av låsning eller så som gör det möjligt på badrumssidan...

Det skrämmande är att en del av vattnet går ner i mellanväggen. Kan via sovrummet vägg i vägg (inspektionslucka för vattenavstängning till lägenheten) konstatera att det är riktigt blött på golvet. Möjligt att man denna väg kan komma åt cistern och fixera cistern röret?

Någon med erfarenhet av denna form av inbyggnad som kan ge råd???

Tacksam för all typ av hjälp.
 
Det där låter inte roligt och du bör förstås omedelbart kontakta ditt försäkringsbolag. Mecka inte själv med detta innan försäkringsbolaget är vidtalat - du vill inte hamna i en sits där rörisarna skyller på att du fipplat så det blivit knas.

Jag är bara en glad amatör när det gäller toaletter och vvs, men på din beskrivning låter problemet rätt uppenbart: Jag har just monterat en IFÖ vägghängd mugg och det finns en speciell anvisning just rörande detta rör och dess rörelse. Instruktionen är väldigt tydlig med att det skall finnas en stödbit bakom detta rör för att förhindra att det åker bakåt. Om stödet behövs eller inte antar jag beror på avståndet mellan fixtur och vägg samt tjockleken på väggen framför fixturen.
 
Är det en firma som gjort hela monteringen av toaletten (alltså även inbyggnaden)? Jag håller på att montera en vägghängd toa från Ifö, och som jag tolkar deras instruktioner skall utrymmet där fixturen och cisternen sitter varra vattenskyddat, dvs vatten skall inte rinna in på olämpliga ställen vid eventuellt läckage. Mathias råd att kontakta försäkringsbolaget är klokt. De får väl sedan driva frågan vidare gentemot firman som monterat, om montaget är felaktigt. Är det korrekt monterat så är det väl att betrakta som en olycka, och då skall ju försäkringen täcka.
 
Ursäkta, IDO skall det vara i mitt fall. Inte lätt att hålla reda på alla bokstavskombinationer.
 
  • Gilla
Daniel Petersson
  • Laddar…
Ojojoj.... jag trodde att badrummet var färdigt, men det verkar som om det här blir obehagligt.
Tror inte att cistern är byggd i någon typp av fuktspärrad zon. Jag misstänker att inbyggd blandare till handfat inte är detta heller (vilket det kanske borde vara?)
Det hela började med att vi efter inflyttning fick reda på att det var fuktsskadat. Tidigare försäkringsbolag betalade för en del och vi fick stå för en del för att badrummet var gammalt.

Försäkringsbolaget tog in en firma som skulle återställa, men vi ville ha lite snyggare och betalade då extra för inbyggnad etc. Allt har tagit en evighet och nu kan jag inte ens använda badrummet till det mest basala. >:(

Jag tror att rådet att ringa försäkringsbolaget (mitt försäkringsbolag antar jag) är det enda vettiga? Kanske skickar de ut en besiktningsman som kan titta på detta?
Frågan är hur jag drabbas av allt detta? Förutom att jag inte kan nyttja badrummet...

Jag antar att man får sätta igång och riva om det visar sig att det är felbyggt? Ska det spela någon roll om jag har köpt grejorna själv och hantverkarna installerat allt? Jag är orolig att de ska skylla på detta nu...

Kluven :-[
 
Det kan väl inte spela någon roll vem som köpt materialet. Den som stått för installationen måste stå för att den blivit korrekt i vilket fall som helst. Skulle hantverkaren tycka att du köpt undermåligt material, eller produkter som han inte klarar av att installera måsta han ju tala om detta.
 
Tack för alla goda råd!

Jag har precis ringt försäkringsbolaget (mitt) som ska skicka ut en besiktsningsman på måndag. Det är lika bra att börja där så att man får en neutral synvinkel på problemet och vad som ska göras.

Ska även avloppsrör och kopplingsrör vara byggt i en fuktspärrad sektion?

Tack än en gång!
 
JonasR skrev:
Ska även avloppsrör och kopplingsrör vara byggt i en fuktspärrad sektion?

Tack än en gång!
Det där har diskuterats förut. Jag vill minnas att vi då kom fram till att regelverket sa "bör" och inte "skall".
 
Det blir väl försäkringsbolagen, ditt och rörfirmans, som får fälla domen. Meddela gärna utslaget.
 
Öhh
Har försäkrings bolaget rekommenderat rörfirman?

Bara en undran.

/Richard
 
Välj en spolcistern från Geberit.

Kostar en del extra. Men de har en fördel som jag inte hittat på någon annan spoltank. Vatten anslutningen ligger inne i själva spoltanken. Så om det läcker i anslutningen så kommer det att droppa inne i spoltanken och ev vatten spolas ut med nästa spolning.

Alla andra vi hittade på marknaden var av modell där anslutnignen ligger utanpå tanken och läckage kommer på golvet eller i väggen - öken.
 
Nu var det ju inte där det läckte, det var i avloppsanslutningen. Men visst, det är smart med kopplingen i tanken.

Sedan ska man såklart bygga vattenskyddat inne i lådan och ha ett skvallerrör så man ser en eventuell läcka.
 
perstr skrev:
Välj en spolcistern från Geberit.

Kostar en del extra. Men de har en fördel som jag inte hittat på någon annan spoltank. Vatten anslutningen ligger inne i själva spoltanken. Så om det läcker i anslutningen så kommer det att droppa inne i spoltanken och ev vatten spolas ut med nästa spolning.

Alla andra vi hittade på marknaden var av modell där anslutnignen ligger utanpå tanken och läckage kommer på golvet eller i väggen - öken.
Men visst ser väl IFÖs cisterner ut så också?
 
Men hur bygger man vattenskyddat runt om?
Det blir väll omöjligt?

Jag vill bygga en tjock vägg med åtkomst bakifrån.
Men att täta utrymmet och sedan få in ramen verkar svårt?

Någon som har bilder som kan förklara?

/2mas
 
P
Gammal tråd men ändå......

Varför skulle det vara svårt?
Bygg utrymmet som du skulle ha gjort om du hade haft en golvstående toalett med täning bakom och under toaletten..
Placera och fäst ramen och sen bygger du med något "vattentåligt" material/skivor en box runt ramen och kaklar på dessa skivor.
Och sist hänger fast toan på ramen på dom bultar/skruvar som sticker ut genom skivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.