Halloj
Vi håller på att fixa med lilla badrummet som består av toalett och handfat. Där ska in en vägghängd toalett och jag undrar bara lite över kraven på tätskikt kring denna.
Någon kunnig på detta?
För ett badrum som bara består av dessa två saker krävs väl inte samma krav på tätskiktade väggar o golv som i ett badrum med dusch eller badkar?
Jag har lagt in golvvärme och golvgips och ska nu till att gipsa väggarna. Sen ska toalettens stålstativ fast, så det är därför jag undrar.

Mvh
Mazz
 
T
Endast golvet ska tätskiktas med 5 cm uppvik på väggen!
 
Tank77 har rätt givetvis men ska du kakla resten oxå hade jag nog tusan tätat rörgenomföringarna kring toan dessutom. Blir ett par hundra kronor dyrare men känns bättre på nåt sätt. Dock inga krav på det.
 
Du kan ju ställa dig frågan vart vatten från cisternen tar vägen om den skulle springa läck? Svaret på frågan avgör hur du bygger in toaletten.

Du vill att ev läckande vatten rinner ut på det tätskiktade golvet och upptäcks så snabbt som möjligt.
 
Är det en vägghängd med extern cistern så bör det inte vara mycket värre än en vanlig golvburen variant. Är det däremot en med inbyggd cistern så är det tätguckat utrymme enligt Consensus sista strof som gäller (tyvärr).

Kan skryta med att jag tom tätskiktat bultarna till min vägghängda (med extern cistern) så jag tror man får trycka på rätt bra för att det ska läcka! :D
 
Vi har en extern "låda" som är kaklad runt cisternen till vår vägghängda toalett. Hela lådan är tätskiktad på samma sätt som resten av badrummet. Vår VVS:are la ett litet rör ut från den ena kortsida för ev utgående vatten vid ev läcka. Dessutom en lucka på 20x20 cm i golvhöjd bredvid skålen för att man ska kunna komma in vid ev krångel. Till på köpet har vi ovandelen (locket) löst så man kan komma ner med armar och verktyg uppifrån till cisternen (och t o m lyfta upp cisternen genom att man kan koppla bort den via luckan.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.