Sitter och planerar planlösning för en större ombyggnad där bl.a två nya badrums ska skapas och funderar på hur jag ska dra avloppsrören med minsta åverkan på bjälklaget.

Det ska vara vägghängda toaletter med inbyggd cistern.

Jag frågade de tilltänkta snickarna som avrådde från att låta avloppet gå ut bakåt och dra det i väggen, de menade att det lätt leder till stopp i avloppet. Stämmer det?

Se bifogad skiss på nuvarande idè för planlösning. Avlopp för dusch/badkar kommer fortfarande behöva dras genom bjälklaget, men håltagningen för det bör vara betydligt mindre?

Skiss av en planlösning med markerat förslag till avloppsrördragning i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken tjocklek på väggar behöver man om man drar avloppsrör i dem? 145 mm regel + plywood + våtrumsskiva + kakel, eller finns det smartare konstruktioner?
 
BirgitS
Avloppsrör måste hela tiden luta. Kan det vara något sånt som snickarna tänkte på att det ser ut som att det blir ett helt vågrätt rör mellan toaletterna?
Vad säger snickarna om att låta det långa avloppsröret gå just ovanför bjälklagret och sen kommer avloppsrören från toaletterna uppifrån och ned till det i sned vinkel?

Hur har du tänkt att få in avloppen från duschar, badkar och kommoder?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Avloppsrör måste hela tiden luta. Kan det vara något sånt som snickarna tänkte på att det ser ut som att det blir ett helt vågrätt rör mellan toaletterna?
Vad säger snickarna om att låta det långa avloppsröret gå just ovanför bjälklagret och sen kommer avloppsrören från toaletterna uppifrån och ned till det i sned vinkel?

Hur har du tänkt att få in avloppen från duschar, badkar och kommoder?
Rören ska som jag förstår det bara luta 1cm/m, så kan inte se att det ska vara ett problem. (rör sig om ca 1m+2m i väggarna). Var den högra toaletten ansluter till stammen kan ju också vara flexibelt, den kan väl egentligen ansluta till stammen efter böjen också, alternativ kan man låta den böjen gå utanför väggen inuti inbyggnaden för den andra cisternen, för att få en mjukare böjradie. (inbyggnaden är extra djup redan för att tanken är att ha skåp för förvaring ovanpå)

Bjälklaget är 10", och som jag förstår det är dusch/badkarsavlopp bara 75 mm, så det är jag inte så bekymrad över att borra håll för i bjälkarna.

De två kommoderna kan nog gå i väggen med WC'n skulle jag tro, och den högra duschen bör kunna kopplas direkt på stora avloppsstammen utan att korsa någon bjälke alls.
 
BirgitS
Var det bara den ritningen som snickarna tittade på?
Du kanske ska rita hur det skulle se ut i väggen mellan toaletterna inifrån ena badrummet så att det går att se rören i höjdled.

Sen är väl de stående reglarna i väggen väsentliga för stabiliteten så det kan ju tänkas att det är olämpligt att göra ett hål på 110 mm i en regel som är 145, det blir inte mycket regel kvar. Sen tror jag att det inte är så bra att göra horisontella 90 graders svängar på avloppsröret, t.ex. snett ovanför högra toaletten utan att det bör vara en mjuk sväng.

Ska du ha en rörmokare inblandad i bygget?
 
Ja, där kommer finnas VVS-are inblandat. Detta var mer en allmänkommentar från dem när vi diskuterade projektet.

Exakta detaljer ska vi bestämma efter vi gjort alla rivningsarbeten och ser hur förutsättningarna är. Men jag vill vara väl förberedd och ha en bra plan för hur vi kan lösa planlösningen för att maximera användandet av ytan.

Det är nya väggar i ett rum som för tillfället är 5.5x4.5m + en garderob bredvid på ~3.5x1.5m, som nu ska blir två badrum + ett "vanligt" rum. Så jag vill hitta en tekniskt fungerande lösning där vi får in allt vi vill i de två badrummet men fortfarande lämnar maximalt med utrymme för det andra rummet.

Här är en skiss på den existerande planlösningen.
Skiss av ett hus med planlösning för renovering av rum och badrum, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nuvarande badrum är längst upp till höger i bilden, de kommer rivas för att bli ett motsvarande rum som i nedre högra delen. Två nya badrum byggs i mitten, ett med ingång från varje sida. Ett nytt kontor/gästrum byggs längst upp i mitten, med ingång via den nuvarande garderoben.
 
Jag tänker mig att et ser ut något sånt här i väggen, så förstår inte riktigt problemet, men på dem så lätt det som ett allmänt problem med att ha avlopp gå ut in i väggen istället för genom golv. Jag tycker annars det verkar utmärkt att ha det i väggen med tanke på tätskikt också, färre genomföringar i golvet. Inbyggd väggmonterad toalettstomme från Geberit med synliga rör och avlopp i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.