För 5 år sedan hade vi hantverkare som renoverade vårt badrum, nu för någon vecka sedan upptäckte vi att tre stycken kakelplattor har spruckit på WC fixturen. Se rött streck på bild nedan.
Badrum med vitt kakel och en spricka vid WC som markerats med rött streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär ser det ut under kakel och fix, tror det är någon cementfiberskiva eller liknande.
Vad kan ha gått fel så att kakelplattorna spricker?

Badrum under renovering med synlig WC-installation och cementfiberskiva innan kakelsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat badrum med synlig cementfiberskiva där kakelplattor tagits bort runt WC-fixturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WC-fixtur med delvis avlägsnat kakel som avslöjar underliggande cementfiberskiva och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har själv installerat en en fixtur nyligen.
För tillräcklig stabilitet rekommenderar man dubbla 13mm skivor i alla anvisningar jag sett.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Om man försöker fundera över vad som måste ha rört sig för att det skall spricka sådär. Så tycker jag att det borde vara så att någon av de två skenor som sitter skruvade mot väggen har givit efter. Att ex. den vänstra skenan har böjts ut lite så att väggen bakom blir lite skev.

Det kan i sin tur i så fall bero på att antingen väggen bakom inte är tillräckligt stabil, så att den regel som fixturen förhoppningsvis är skruvad i har böjt sig lite, eller om skruvarna inte sitter riktigt.

Om du kan lyfta av toppskivan, så kanske man kan hålla en vinkelhake och se om det blir en deformation när någon sätter sig på stolen.

Det bör ju kunna bl en relativt enkel operation att laga det här. Det går lätt att knacka bort plattorna på inbyggnaden, och sätta nya. Ingen risk att skada tätskiktet. men det vore ju bra att först veta varför den rör sig, så man kan åtgärda det på något sätt.
 
Och OM det är så att skenorna rör sig, så borde det inte göra så stor skillnad att ha dubbla skivor.

Nu är ju dessutom rören kapade för en viss tjocklek, så vill man göra väggen tjockare, bör man kolla att det finns tillräcklig marginal för avlopp och spolvattenröret.
 
hscn hscn skrev:
Har själv installerat en en fixtur nyligen.
För tillräcklig stabilitet rekommenderar man dubbla 13mm skivor i alla anvisningar jag sett.
Kollar jag i Ifös monteringsanvisning för deras gen2 WC-element (tror det är ett sånt jag har) så ser det ut såhär dvs minst 20mm. Jag måste mäta vilken tjocklek vår skiva har...

Monteringsanvisning för WC-element med detaljerade illustrationer av installationsmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När man monterar en vägghängd toalett mot en kakelvägg brukar man då ha någon gummipackning eller liknade mellan vägg och toa? Jag tänker med fogsprång osv. så blir väggen aldrig helt plan och drar man fast toaletten hårt borde det bli spänningar mot kaklet.
 
Jag har uppfattat att man inte använder någon sådan packning numera. Det fanns tidigare, men jag tror att de kommit fram till att den ställer till mer skada än nytta. Vet inte varför.

Men om man tittar på belastningarna här. Den enda punkten där det blir en hög tryckbelastning är i nedre spetsen av toan. Den trycker in mot väggen. Sedan har du en kraftig dragkraft i de två bultar som sticker ut från fixturen.

Om det berodde på trycket från nedre delen av toan, så skulle inte sprickan hamna där den är. Den tyder mer på att övre delen av väggen har böjts ut lite, Det kan bara hända om fixturen antingen inte riktigt sitter fast i väggen bakom, eller om hela bakre väggen har böjt sig lite.
 
Självklart har det stor betydelse att fästpunkterna är korrekt monterade.
Jag tror ändå det är bra att visa en viss respekt för att tillverkaren särskilt markerar att det ska vara minst 20 mm skiva mellan stomme och ytskikt vid korrekt montering.
 
Då har jag pratat med både VVS:aren och Kakelsättaren. Ingen räcker direkt upp handen och tar på sig detta. Men alla verkar samarbeta iaf och vi ska försöka få till ett möte hemma hos oss där alla är med. Har även en snickarfirma som har satt upp skivorna och gjorde resten av byggjobbet i badrummet.

Men om nu skivan har felaktig tjocklek. Vems fel är det då? Snickaren som satte upp skivorna? Kakelsättarens som kaklade på undermåligt material. Rörmokaren som monterade WC'n på en för tunn skiva? Jag vet inte om det är någon annan än rörmokaren som har haft tillgång till monteringsanvisningarna för WC fixturen.

I monteringsanvisningen står det också att man skall lägga en silikonsträng mellan WC och vägg, detta är inte gjort. Kan det påverka något?

Illustration av en väggmonterad toalett med markerad silikonfog och vänteikon som anger 24h.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Silikonsträngen som läggs i efterhand är bara till för att hindra smuts. Det skulle möjligen gjort skillnad om där vore en sträng som dämpar mellan toan och väggen.
 
Nu har alla inblandade varit och kollat på vårt badrum. Det verkar som om skivan på fixturen har slagit sig på något vis som ingen kan förklara. Dom ska iaf byta skivan till en 20mm LUX skiva. Och kakelfirman tar kostnaden för detta (y). Nu blir problemet att hitta samma kakel som vi har, vi ska få några plattor och jämföra kulören mot de plattor som sitter uppe.
 
  • Gilla
Hobby 1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.