Har en fundering på att göra en vägghängd bänk i badrummet, inne i en ångbastu, men går bet på konstruktion...

Det är lättbetongväggar bakom, men jag kommer att regla upp mot lättbetongen, men kan bara fästa reglar i tak och golv, så inte mycket att jobba med i infästning...

Kan det hålla med 45 reglar för en bänk för 3 per, eller är det bara att glömma?
 
Kan du inte gjuta in järn eller gängstänger i väggen då?
 
S Småbrukaren skrev:
Kan du inte gjuta in järn eller gängstänger i väggen då?
Hur menar du då?
Jag kommer att regla upp en vägg med 45mm reglar och behöver då fästa bänken på något sätt i dessa...
 
Jag menar att istället för konsoler eller stödben så behöver du ett motstånd. Tänk gungbräda. Och eftersom du troligtvis inte kan håll bänken flytande med hjälp av några vinkeljärn i en 45 vägg. Så behöver du använda dig av husväggen, således står huset på ena sidan gungbrädan och ni tar en bastu på andra sidan.
 
S Småbrukaren skrev:
Jag menar att istället för konsoler eller stödben så behöver du ett motstånd. Tänk gungbräda. Och eftersom du troligtvis inte kan håll bänken flytande med hjälp av några vinkeljärn i en 45 vägg. Så behöver du använda dig av husväggen, således står huset på ena sidan gungbrädan och ni tar en bastu på andra sidan.
Ja, ok, jag förstår hur du menar då, men problemet är att det är en ventilerad vägg bakom så jag kan inte komma åt den...
Det är ganska porös blåbetong dessutom så inte mycket bärighet...
 
  • Wow
Småbrukaren
  • Laddar…
Jag har av lite olika anledningar surfat på sånt här senaste dagarna. Den där lösningen ser rätt trevlig ut men oklart om det finns i Europa!
Skärmbild från en webbshop som visar flytande bänkhållare för väggmontage med priset $50. Text och bilder beskriver produkten som finns tillgänglig för köp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Vad hamnar utanpå reglarna, panel?
 
S Småbrukaren skrev:
Vad hamnar utanpå reglarna, panel?
För min del är det ju en ångbastu, så jag måste ha tätskikt...
Jag lutar åt att det bara är att glömma och så gör jag bara "boxar" som jag sen kaklar...
 
D
Det är framförallt moment du jobbar mot. Du behöver någon form av konsol, lämpligen av hyggligt tjockt stål (tänk 10 mm), som har en betydande vertikal utbredning för att inte få galna krafter i dess infästning mot regeln.

Hur sitter reglarna fast? Bra är om infästningspunkter för regel och vägg, och regel och konsol är nära för att slippa att att behöva dimensionera mot utböjning av regeln. Växer snabbt om det ska kännas stumt.

Ett par snedsträvor gör allt mycket lättare. ;) Även infästning i bänkens kortsidor om den löper från vägg till vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.