Hej!
Vi köpte ett hus i somras, och vill bygga en väggfast bokhylla i ett av rummen. Det är fortfarande på ett skiss-stadie, knappt det faktiskt. Jag vill höra mig för om det är värt att göra det själv eller om jag ska anställa någon om det blir för struligt.

Hur som helst, Måtten på väggen är ungefär så här:
Takhöjd ca 3.10 m
Bredd ca 4 m
Mitt på väggen finns en dubbeldörr som är 156 cm bred och 210 cm hög.

Vad kommer jag att behöva för verktyg? Vilket material bör jag använda? Övriga tips och råd som skulle kunna vara till hjälp? Kanske länk till sidor med tips?

Kort sagt, tacksam för den hjälp jag kan få.

D
 
Är du intresserad av att lägga ner tid på detta samt kanske börja att "snickra" så tycker jag att du bör kolla lite på befintliga tipstidningar så som GDS eller köpa någon bra fixa hemma bok eller liknande.
Så får du tips på verktyg, material samt hur det kan se ut när det är klart och hur lång tid det tar.

Räkna med att lägga lite startup tid samt att man kommer att få göra om en massa.
Men det kul blir det ! =)

Annars så tycker jag du skall köra på att anlita en hantverkare.
MVH
/P
 
Finns en sådan på min blogg, http://www.byggcoach.com
Sen beror det mycket på hur man vill den skall se ut, skall det vara med fräsningar, ornament etc eller bara en enklare hylla?
Materialvalet beror lite på hur man vill den skall se ut men skall den målas så är MDF ett bra val.

Verktyg, bordssåg eller ännu hellre en sänksåg med skena. Eventuell fräs, borrmaskin, skruvdragare.

/Kent
 
Kolla inläggen 452 i denna tråd och framåt för lite inspiration.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.