Vill byta badkarsblandare. Den nya passar perfekt. För perfekt. Det är exakt samma gängning. Det är bara det att både på blandaren och rören som sticker ut ur väggen sitter det likadana lösa muttrar som alltså passar perfekt till röret som de skall kopplas till. Problemet är bara att två muttrar är en för mycket. Det går inte att få bort muttern från blandaren. Blir inte heller klok på hur jag skall få bort den som sitter i väggen. Muttern sitter lös och inuti känner jag bara det runda röret som sticker fram. Begriper inte hur fästet är konstruerat. Kan det vara så att muttrarna och deras fäste bara sitter fast i det rostfria metallblecket som är fastskruvat i väggen? Är inne på att jag nog bör skarva med en gängad rörbit i stället. Men då kommer blandaren ut en bit från väggen. Någon som har något bra förslag?
 
Låter väl som att du bör sätta en gängad rörbit eller "dubbelnippel" som det brukar kallas.
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Tack!
 
Krilleman
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
150cc blandarna har väl enbart lekande R20 mutter med planpackning som tätning, medans 160cc har lekande m26 mutter med kona som tätning i väggfästet, blandaren har utv m26 gänga. Har aldrig stött på en 160cc blandare med utv. R20 gänga, man brukar ju få dra dit en hämta hem nippel. Men man lär så länge man lever.

>>http://www.rinkabyror.se/artikel/exenterkoppling-m26utv-x-20rutv/

mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Krilleman
Nej, inte finns det någon 160cc blandare med R20... Var fick du 160cc ifrån? Eller är det jag som tolkar dig konstigt?

Det finns däremot 150cc blandare med lekande muttrar, samt så finns det 150cc blandarfästen med lekande muttrar.

Där av min gissning på kromad sexkantsnippel 20 (eller dubbelnippel som rinkabyrör kallar dom)
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Funderade bara på trådskaparens problem, har inte använt mig av sådana fästen, de jag brukar montera är 150cc är med utv gg.i fästet fast de flesta motarbetar det cc måttet. Mitt svar/frågeställning blev svårtolkat, om fästet finns som du skriver så är jag med på banan igen.d^_^b

mvh
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Krilleman
Gängan var ju samma, då finns det ju inte så mycket att välja på...
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.