Satte just upp en 27" lcd-tv med ett VESA-fäste. Det ska klara 30 kg och tv:n väger ca 11kg. Så det borde ju vara lugnt tycker man.
Dock står det i instruktionerna att de gäller enbart för fäste i tegel, betong eller massiv trävägg/regel. Har dock inget sådant utan enbart gips+spån. Vi använde trots det de 8mm plugg och långa skruvar som följde med. Pluggen är av en mer standardtyp, rak med vingar på mitten, alltså ingen speciell gipsplugg eller nåt.
Tv:n sitter alltså uppe nu, men kommer den sitta kvar?
 
Se till att ha hårt golv under tvn, så hör du när den ramla ner... :)
Nejvars, men den borde väl sitta kvar, kände du att skruvarna och pluggarna svarade bra i materialet så är det nog lugnt!
 
Är du orolig kan du väl byta två av fästpunkterna till någon form av gipsankare. Finns ju för dubbel gips och de bör ju fungera på gips+spån. Nu har du ju spån bakom men gips har ju den taskiga egenskapen att den med tiden kan smulas sönder och greppet kan försämras.
 
Men hur ska jag få bort pluggarna som sitter där nu? Plattan är förresten ditsatt med tre skruvar.
 
Går det inte att slå in dom i hålrummet i väggen? Om det inte går borde det väl gå att borra ur dom för dom är väl gjorda av plast. Gipsankare brukar jag borra bort den yttre kragen på och sedan peta in i väggen så det borde gå att göra samma sak med vanlig plugg.
 
Iofs det skulle jag nog kunna göra. Får se om jag hinner göra nåt innan den ramlar ner...
 
Plastplugg i underliggande spån låter inte bra!! Låter bättre med gipsankare isåfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.