Min dotter har köpt ett väggfäste för sin teve, av en typ som går att fälla ut från väggen, så att man kan vrida och vinkla ut apparaten, och troligen även tilta den. Det krävs alltså stabil förankring i väggen, för att inte alltihop ska dråsa ner i parketten. Byggnaden är ett tegelhus från 40-talet, den aktuella mellanväggen verkar vara lättbetong, tjocklek ca 12-15 cm. Smular sig väldigt lätt när man borrar. Inte det allra stabilaste att fästa i, alltså. Det känns nervöst att bara fästa genom att borra och plugga på vanligt sätt. Det blir ju ett kraftigt vridmoment när man viker ut teven. Önskar tips och idéer om hur man ordnar en säker montering.
Väggfästet ser ut som på denna länk, inte säkert att det är exakt detta, men liknande. https://www.teknikproffset.se/hemel...p8xN1QRFoF1-V6_cdnqHdJsqL1qsbqSoaAuHtEALw_wcB
 
MultiMan
Man kan använda ankarmassa för att öka hållfastheten ordentligt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Man kan använda ankarmassa för att öka hållfastheten ordentligt.
I de instruktioner jag hittar på youtube sägs det att man ska förankra gängstång i ankarmassan (innan härdning). Då föreställer jag mig att det blir svårt att få bort fästningen i framtiden, jämfört med vanligt plugg och skruv, där man kan spackla över hålet. Blir det inte svårt att kapa gängstången så nära väggen att fästet blir osynligt i framtiden? Har jag missförstått något, eller finns det en annan lösning?
 
Inga problem att ta bort gängstången efteråt och spackla över hålet om man vill.
Hur stor TV är det frågan om?
 
Det är alltså lätt att skruva ur gängstången? Den lossnar ur ankarmassan?
Jag tror det är en 42 tummare, ganska tung.
 
A Annelie R skrev:
Det är alltså lätt att skruva ur gängstången? Den lossnar ur ankarmassan?
Jag tror det är en 42 tummare, ganska tung.
Om den inte går att skruva ur med hjälp av kontramutter kan man kapa den lite snyggt med vinkelkap.
Är det en gammal TV? Nya TV-apparater i den storleken väger bara typ 10 kg.
 
Den är gammal, väger absolut mer än 10 kg. Väggfästet är dimensionerat för 50, och då kanske någon i framtiden får för sig att hela konstruktionen håller för det.
Jag tror vi börjar med att göra ett test med gängstål i ankarmassa, i en fristående lättbetongsten, och se hur det går att skruva loss den.
 
A Annelie R skrev:
Den är gammal, väger absolut mer än 10 kg. Väggfästet är dimensionerat för 50, och då kanske någon i framtiden får för sig att hela konstruktionen håller för det.
Jag tror vi börjar med att göra ett test med gängstål i ankarmassa, i en fristående lättbetongsten, och se hur det går att skruva loss den.
Jag hade testat med lättbetongplugg. T.ex. https://www.essve.com/sv/produkter/betonginfastningar/plugg/lattbetongplugg/lattbetongplugg/
 
K Kane skrev:
Jag hade testat med lättbetongplugg. T.ex. [länk]
Ok. Tack för tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.