God morgon vänner!

Jag har ett litet huvudbry.

Har satt upp renoveringstapet, easy cover från byggmax, limmat med våtrumslim och sedan mättat met densamma.

Dagen efter grundmålade jag och när jag går in för att göra andra varvet, efter 5 timmar (4 timmar övermålningsbar enligt burken) ser jag att ytan krackelerar! Torr vid beröring och går inte att skala av.

Google ger inga svar utan de enda träffar jag får gäller snickerier.

Kör på ändå och drar varv två. Men ligger ändå under natten och funderar och oroar mig.

Nu på morgonen går jag med bävan och darrande manschett in och inspekterar.

Större delen av den krackelerade ytan är på väggen där det funnits en fondvägg samt ena hörnet.
Det förekommer på en del andra ställen men en vägg är helt fri och fin.

Hjälp, vad händer?!
Och vad ska göra?
Sitta lugnt i båten och hålla fast tålamodshatten ett par timmar till innan jag börjar med finfärgen?
Mer tapet och börja om?
Bränna ner skiten?

Bild på fondvägg innan start
Renoveringsarbete inomhus, täckta möbler, vitmålade takpaneler, mönstrad tapet, fönster, belysning, skymning utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Megakrack
Mönstrad, sprucken yta, torkad färg, beige färgton, ojämn textur, delvis belysning, vägg eller tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörnkracket
Ett hörn av en vägg med sprickor i färgen; skador synliga; behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Davidbagare
En teori: Kanske kan vara så att när du blött upp fondtapeten med nya limmet från renoveringstapeten, så tar det ganska lång tid för den att torka. Då har din grundfärg torkat snabbare än den gamla tapeten bakom torkat upp, och den har såldedes dragit ihop sig och då skapat dessa sprickor.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
En teori: Kanske kan vara så att när du blött upp fondtapeten med nya limmet från renoveringstapeten, så tar det ganska lång tid för den att torka. Då har din grundfärg torkat snabbare än den gamla tapeten bakom torkat upp, och den har såldedes dragit ihop sig och då skapat dessa sprickor.
Det låter som en rimlig teori. Limmets torktid är 12-24 timmar och jag väntade bara typ 14 timmar innan jag började måla.
Frågan som kvarstår är om det är hopplöst och sprickorna för alltid kommer synas oavsett hur länge jag väntar med att måla finfärgen eller om det kommer bli fint oavsett när jag målar
 
Davidbagare
nattsyster nattsyster skrev:
Det låter som en rimlig teori. Limmets torktid är 12-24 timmar och jag väntade bara typ 14 timmar innan jag började måla.
Frågan som kvarstår är om det är hopplöst och sprickorna för alltid kommer synas oavsett hur länge jag väntar med att måla finfärgen eller om det kommer bli fint oavsett när jag målar
Jag hade (eventuellt) slipat lite lätt över de spruckna områdena, sedan målat ett lager och se resultatet..
 
Ska testa
 
Davidbagare
nattsyster nattsyster skrev:
Det låter som en rimlig teori. Limmets torktid är 12-24 timmar och jag väntade bara typ 14 timmar innan jag började måla.
Frågan som kvarstår är om det är hopplöst och sprickorna för alltid kommer synas oavsett hur länge jag väntar med att måla finfärgen eller om det kommer bli fint oavsett när jag målar
…men kanske ge det en extra dag först så limmet verkligen är helt torkat.
 
nattsyster nattsyster skrev:
Ska testa
Det var lyckligtvis bara det yttersta lagret som var knas, efter bara ett slipdrag försvann det, har rullat på lite ny grundfärg så får vi se sen om det blev bra.

Om detta är lösningen kan jag leva med det lilla extra arbetet :rofl:
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Ok, uppdatering!
I helgen har jag slipat grundfärgen i omgångar, sprickorna har återkommit, både när jag målat på nytt och inte målat på nytt.

Lördag kväll fick min sambo nog och jag citerar "det ska in möbler och tavlor, skit i det där nu".
Så söndagen målade jag med finfärgen.

Prokrastinerade nu på morgonen, för jag hade flera mardrömmar inatt om sprickor som såg ut spindelnät och gropar. Efter att ha tränat tog jag mod till mig och allt ser fint ut!

Inga sprickor eller annat märkligt, bara rollad yta
Ett hörn av ett rum med ljuslila väggar och vit dörrkarm. Enkelt, vardagligt och sparsamt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gräsand och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.