R
Vi har ett förråd där jag idag märkte att två plankor långt ner på väggen ruttnat och nu buktar ut kraftigt. Troligen har regn runnit längs väggen och funnit en glipa och runnit ner i det obehandlade virkets insida. Hela förrådets konstruktion är ett slags plockipinn där själva väggarna är lagda om lott i hörnena och skapar stadga, dvs inga reglar i väggarna, bara de som nu buktar ut. Ska jag bygga bärande reglar på insidan väggen från golv till tak så att taket hålls uppe av dessa och avlastar väggkonstruktionen och sen riva loss de ruttna plankorna och ersätta med nya? Vågar jag ta bort dem och lita på att reglarna håller uppe taket?
bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

se längst ner på bilden. Plankorna är ruttna hela vägen ut, även längst ut i hörnet där plankan låser fast i den som möter på andra sidan väggen. Just nu är jag mest rädd att de rasar!
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är nog mer som satte sig. Tror att även de timmerbrädor som ligger i 90 grader som är slut. Jag tror du får trixa lite med allt. 45X70 vertikalt skruvas på insidan i varje bräda helst med lim. Sen förstärkning på det så, att du kan lyfta allt med 20-30 mm. Byta plankor och sänka kontruktion. Du bör dock fräsa ut not och spånt. Annars får du inte så bra stabilitet. Även vatten kommer tränga sig i.
Inte kul.
 
R
denna sida som är dålig ser man aldrig om man inte går in bakom (vilket bara jag gör). Jag funderar på om ett alternativ är att sätta nya reglar i impregnerat utanpå den befintliga fasaden. Dessa reglar går ner till marken och tar stöd från betongplintar som på detta sätt håller upp konstruktionen. På reglarna sätter jag sedan traditionellt fasadplank?
 
Bara du tätar ordentligt! Annars kan det ruttna ännu snabbare.
Men visst går det lösa. Glöm inte att dränka allt i olja och måla sen.
 
S
Ska du använda tryckt virke som reglar, som går ända ner till mark så kommer dessa suga fukt och leda över till fasaden, beroende på hur fuktigt det blir kan detta bli ett problem.
 
R
ok, så reglarna bör inte gå ner i marken. Då kanske jag bara ska regla upp hela vägen med vanligt otryckt virke och sätta fasadpanel på denna. För mig ska fasad inte sitta vägrätt så jag sätter de uppifrån och ner som man brukar.
 
S
Du ser ju vart spikarna sitter idag, där har du ju reglar/spikläkt bakom så det är där du ska satsa på att få upp läkten du sen fäster panelen i.

Vill dock flika in med att detta inte är en lösning jag skulle gjort själv då jag skulle rivit befintlig panel :)
 
SueCia skrev:
Du ser ju vart spikarna sitter idag, där har du ju reglar/spikläkt bakom så det är där du ska satsa på att få upp läkten du sen fäster panelen i.

Vill dock flika in med att detta inte är en lösning jag skulle gjort själv då jag skulle rivit befintlig panel :)
Det verkar att det är en självbärande konstruktion av typ timmer 34x145. Inga bärande reglar på insidan.
http://www.botniastugan.se/sv/hem/forrad/forradskoter--atv-garage-pid176.htm
 
R
det är de jag menar, de finns liksom inga reglar idag, konstruktionen är som Atom skriver självbärande genom att man korsar plankändarna med varandra. Därför kan jag inte riva den befintliga väggen hursomhelst för då rasar huset. Därav ville jag stabilisera upp huset med riktiga reglar som hämtar bärkraft från alla andra panelplankor som fortfarande är friska. Eller?
 
S
Oj! Jag läser för jävla dåligt. Usch, jag ber om ursäkt. Det står ju klart o tydligt i första inlägget.

Då är det enda vettiga jag sagt att du inte ska dra ner reglarna till marknivå, jag har inga andra tips då jag aldrig sett en sådan lösning.
 
R
oki men då tror jag att jag kör på detta?
 
Du kan ställa betongplattor 40x40 mot grunden och låt reglarna vila mot det. Jag tycker dock fortfarande att allt bör hissas upp lite.
Och sen tätas.

Lycka till!
 
Nej det bör du inte göra som första steg!
Steg ett är att åtgärda varför felet uppstått, annars är du på ruta ett igen om ett par år.
Hur är det med byggnaden som sitter fast bakom förrådet? Det ser ut som om plåten ligger åt fel håll och det är märken på fasaden av vatten som runnit neråt! Kan det finnas risk för att de fasade horisontella yttre panelbrädorna har bakåtlut mot "Jabo" förrådet?
Det behövs inte mycket vatten som rinner in från fel håll för att orsaka denna typ av skada. speciellt om det är en täcklasyr eller en annan form av fasadfärg som inte andas!
Är det ett vedskjul så bör man inte fästa det dikt an mot en annan byggnad, risken för dessa skador är inte direkt ovanliga samt om det är bakfall på golvet från vedskjulet kan det bli vattensamlingar mot den angränsande fasaden....
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R
Atom skrev:
Du kan ställa betongplattor 40x40 mot grunden och låt reglarna vila mot det. Jag tycker dock fortfarande att allt bör hissas upp lite.
Och sen tätas.

Lycka till!
finns ingen grund, förrådet har balkar som står på nedgrävda plintar (sådana som man har när man bygger altan), det är ett enkelt förråd för typ 8000kr.
 
Knuttimmrat kallas det väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.