Hej!
Jag behöver akut hjälp! Jag ska måla om ett rum. Jag har valt två vita fondväggar och två djupt hallonrosa väggar. Som färg har jag köpt riktigt dyr kvalitetsfärg Lady Pure colour. Har köpt riktiga kvalitetsverktyg, så som rollers och penslar, använder en väldigt korthårig roller, då jag vill ha en så slät yta som möjligt.
Väggen gipsskivor som varit sotskadade, därför är de grundade med Beckers Non-Drop. Ovanpå grundfärgen är det bredspacklat. På vissa ställen är väggen lite högre och spacklet därför väldigt tunt så att grundfärgen lyser igenom spacklet, och runt elementet är det bara grundfärg och inget spackel.
Mitt stora problem är att de hallonrosa väggarna blir alldeles flammiga! Trots två strykningar. Man ser rollerdragen i färgen. När jag har rollat har jag rollat uppifrån och ned och sedan tagit nästa rollervåd och alltid arbetat vått i vått. Sedan medans färgen varit blöt har jag efterdragit väggen uppfrån och ned och haft ett litet större tryck på ena sidan av rollern för att bli av med rollergatorna och få färgens mönster åt samma håll.
Färgen täcker inte heller, hörnen som är latexfogade med vit fog lyser igenom, de tunnare spackelfläckarna lyser igenom, vid elementet lyser det jättemycket igenom. Jag har massor med färg på rollern, det droppar från rollern.
Där den rosa väggen möter den vita väggen har jag sparmålat med vit Lady pure color och den rosa täcker inte den sparmålningen utan det vita lyser igenom. Jag har även sparmålat mot taklisterna med den rosa färgen och trots att jag rollat över sparmålningen så får jag en mörkare rand längs med taklisten.
Vad är det som är fel? Att färgen inte täcker grundfärgen, vit latexfog, sparmålningen, och den vita sparmålningen?
 
Kan vara att rullen är för fin. Hade problemet på ett ställe oxå men kom fram till att rullen lägger på för lite. Rulla väggarna en eller två ggr till så blir det nog bra eller ta en grövre rulle. I hörnorna brukar det vara svårt att få täckning med pensel oavsett kulör.
 
Att du får flammigt skulle jag tippa på att det är ett sugande underlag, spacklet.
 
Färgen torkar för snabbt. Öppna fönstret och kyl ner rummet till 12-13° så torkar färgen långsammare och du kan måla vått-i-vått utan problem. Ett alternativ är att använda takfärg som är tillverkad för att torka långsamt av samma anledning.
 
Redigerat:
Lägger du på tillräckligt med färg?

De gånger jag fått flammigt beror det på att jag varit snål. Kolla om din förbrukning stämmer med beräkningarna på burken. Blir ju lite extra åtgång om man har sugande underlag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.