Har en vatette 2 rörs väggbricka monterad under diskbänk, pex 15x2,5. Ska nu ansluta Ikea köksblandare R10 med lös mutter + packning. Men blir inte klok på vilken koppling jag behöver. Begriper ju att jag behöver förminskning 15-->10. Men funkar vanlig klämringskoppling? Väggbrickan kräver väl konisk koppling iaf och jag tycker det ser ut som det är slätände på de jag hittar på diverse websidor. Sitter ute i busken 30mil från närmsta butik... Om klämringskoppling funkar, behövs då en planadapter mot blandarsidan, så den inte skär packningen? Eller finns det kopplingar som är koniska i ena änden, mot väggbrickan, och slätände i den andra? Tacksam för svar 🙏!

Pär
 
  • Vatette dubbel väggbricka monterad under diskbänk med två kopparrör och metallkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdetalj av en vatette 2 rörs väggbricka monterad under diskbänk, med PEX-slang och lös mutter nära avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Vinklar brukar väl passa bäst för sånt här så två sånna här bara slangarna når ner till brickan.
[länk]

Muttern och klämringen stoppar du i någon bra att ha låda 😉
Ok, tack, men den är konad inv mot väggbrickan alltså? Och slät mot blandarsidan?

Pär
 
Rickard.
Ja 15mm sidan är konad och R10 är plan.
 
Lovely, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.