Skall snart sätta igen de nya badrumsväggarna och funderar på vilka Väggbockstöd / system som är mest lämpligt. Har kommit fram till att det står mellan Uponor, LK och vatette. Slangarna jag förlagt är LK 16mm RIR. men det borde inte ah någon större betydelse. Det mesta i rummet är för tappvatten (Toa, handfat dusch). Här verkar Vatette vara vanligast, när det gäller fördelare Men LK verkat också ha bra sortiment.. Uponor är nog mest tveksamt. Finns det


Mot min yttervägg måste jag montera upp Fixturerna innan jag monterar Plyfan, då jag inte kan komma åt bakom. Så här tänkte jag först sätta upp en Väggskena i metall med för stansade hål. För Handdukstorken får det bli en med CC60. Det hittar jag både hos vatette och LK. För duschblandaren hittar jag bara 160 hos Vatette. Men det borde ju gå lika bra med en en LK med CC40 och sätta typ i hål 1 och 5, så får jag CC160.
Funkar olika tillverkares väggskena med andras bockstöd? Om jag tex köper en LK Skena, men sen väljer att jag vill ha ett vatette Bockstöd. eller är hålen modellanpassade?

Nästa fråga är ju sen utloppen i väggen. Om jag har ett Väggbockstöd från tex Vatette, är det då viktigt att kopplingarna och fördelaren också är vatette, eller går det att blanda, och tex ha Vatettes Väggbocksstöd. men sen välja en väggkoppling eller Uni fördelare från LK???

Finns det några VVS proffs här som kan ge svar på vad som är bästa valet, och hur man bör förhålla sig...
 
Fick du någon klarhet i detta till slut? Har både hört att det är ok och inte ok att blanda fabrikat t.ex. Vatette och LK, har det blivit någon förändring senaste åren kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.