Planerar fortfarande för garage i lagårn, och har börjat komma igång så smått...

...men jag började fundera lite på väggbeklädnad inne i gagaget.
Korrigerad vit plåt känns lockande pga. brandhärdighet och möjligheten att spola/tvätta av enkelt.


Vad säger brandkraven i garage?
Dubbelgips i tak?
Vägg? Kan jag köra ekonomigips och väggplåt utanpå.

Hur gör man bäst vid avslut vid tak och golv med plåten isåfall? Är en gjuten klack/syll som reglarna står på 20cm hög. Rondellsprut får ju inte krypa bakom korr.plåten....

Tacksam för tips & råd!

/Henke
 
Korrugerad plåt känns väldigt mycket OK's tvätthall...

Jag hade kört med OSB med minerit på i svetsområdet, I övrigt OSB med gips och våtrumsfärg på väggen.

Plåt över klacken..
 
  • Gilla
MrFernlund
  • Laddar…
Håller med om tvätthallskänslan.....

Spånskiva/OSB + 1 varv gips känns lockande på det viset att man kan montera något rätt enkelt på väggen, men fyller det verkligen kraven för garage?
Svetsning och rondellskärande kan ju bli aktuellt i hela garaget då det inte blir nåt jätteenormt bygge.


Prismässigt tror jag dock vit ekonomiplåt + ekonomigips från byggmax blir billigast...


Bifogar en skiss gjord i det fenomenala programmet paint! ;)
 
  • Väggkonstruktion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
i garage om du inte är modemedveten utan tänker praktist i första läge så är plåt i tak och på väggar att föredra. enkelt o billigt. för att krydda till det så kan du fixa en OK-logga att sätta på väggen
 
Lånar tråden och ställer en fråga, hoppas TS inte misstycker.

Jag ska inreda ett fristående garage och har tänkt att använda det som "snickarboa". Men jag vill kunna köra in bilen om jag tex skulle behöva meka med något och det är kallt ute.

Garaget är uppbyggt av någon form av betongblock som verkar lite porösa. Blåbetong? Är jag helt fel ute med idén att klä hela insidan med råspont? Jag ska inte spruta med vatten där inne, och jag kan inte svetsa men det kan ju hända att rondellen går vid något enstaka tillfälle.

Skulle vara snyggt och praktiskt tycker jag.
 
jag skall köra med spånskiva/osb +gips sedan ångspärr färg och våtrumsfärg, plåt över skarven tätad med sikaflex eller liknande. då kan det inte börja brinna om du inte kör lågan rakt på väggen en stund.
tvätta går ju oxå bra, finns ju färger till badrum mm.
håller med föregående angående korrplåt, passar ej hemma.......
 
våtrumsfärg m.m. m.m. I ETT GARAGE. lite overkill om ni inte misstycker. ska det fyllas med vatten och använda en jetmotor som svets?. osb, gips o vanlig färg räcker hur bra som helst. osb:n bara om det inte finns nåt solitt bakom för att fästa hyllor o liknande
 
daije skrev:
våtrumsfärg m.m. m.m. I ETT GARAGE. lite overkill om ni inte misstycker. ska det fyllas med vatten och använda en jetmotor som svets?. osb, gips o vanlig färg räcker hur bra som helst. osb:n bara om det inte finns nåt solitt bakom för att fästa hyllor o liknande
Tyckte också att det hela kändes lite väl mkt, men man vet ju inte vad människan ska använda garaget till förstås.

Men ingen som tror att min idé med målad råspont på väggarna är något att ha?
 
visst går det utmärkt att ha råspont i ett garage. ska du bara parkera bilen, cyklar m.m. o inte använda det som svetsverkstad eller kvarterets biltvätt så e det helt ok material. OM du sedan vill på me annat material så har du ju att fästa i
 
lite overkill e det kanske men skall man tvätta bilen mm så skadar det inte att va på säkra sidan, kostar ju inte mycket extra.
 
smaken e som baken. men bara för att man väljer plåt så behöver den inte vara korrigerad. slät päåt finns ju att inhandla. men måla du, inget fel i de
 
Lmob skrev:
lite overkill e det kanske men skall man tvätta bilen mm så skadar det inte att va på säkra sidan, kostar ju inte mycket extra.
inte mycket extra? har du kollat priserna på våtrumstäck? nu menar jag inte rusta o byggmax skitfärger utan kvalitetsfärger. Extremt overkill enl min åsikt. O dyrt oxå.
OSB+gips o rolla med vanlig vit Scotte 7, blir skitbra.
lycka till!
 
imported_jo skrev:
inte mycket extra? har du kollat priserna på våtrumstäck? nu menar jag inte rusta o byggmax skitfärger utan kvalitetsfärger. Extremt overkill enl min åsikt. O dyrt oxå.
OSB+gips o rolla med vanlig vit Scotte 7, blir skitbra.
lycka till!
våtrumsfärgen på beijer kosta 80kr mer för 2,5 l och på ett garage så kanske det gör 500 kr totalt procentuellt är det ju ingenting. men man gör ju som man vill...
 
visserligen men det krävs mer än ett lager. skall grundas med våtrumsgrund osså. sen om det skall spacklas e de våtrumsspackel som gäller. många bäckar små blir till en stor Å. men fint blir det säkert
 
våtrumstäck o våtrumsfärg är inte samma, du kan inte måla våtrumsfärg på vanlig gips, det ger inte så mycket. det finns de som kallas våtrumstäck o de är båda i samma moment men den är dyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.