Skall anlita yrkesfolk att bygga upp skalet på ett nytt hus. Jag tänkte bygga upp innerväggar själv. Hur mycket kan snickarna bygga av ytterväggar inkl isolering och gips mot ytterväg? Hur fungerar det med elen samt hur monterar man innerväggarna i plattan, skall man ha något undergolv. Det skall vara vattenburen värme i plattan.
 
Har du en vanlig isolerad platta så funar det fint med med pl400 eller dylikt monteringslim mellan betongen och en syllregel. Elen drar man i innerväggarna och sen i tak fram till centralen
 
Mikael_L
Snickarna kan väl bygga upp valfri färdighetsgrad av ytterväggarna, möjligen undantaget skivorna på insidan som jag tycker verkar lämpligt att du själv sätter dit i samband med färdigställandet av övriga innerväggar (det har t.ex. lite samband med eldragningen bl.a.)
Men egentligen undrar jag om det inte är värt att du själv isolerar och sätter fuktspärr. Jag tror att du kan spara hyfsat med pengar på det och då det är din egen framtida energiräkning så kanske du gör det mer noggrannt än hantverkarna (om det är några halvslarviga du får tag på).

Elen dras företrädesvis i väggarna, undantaget t.ex. ev köksö som måste dras i plattan. Först installeras rör och dosor i väggarna samtidigt som skivorna sätts upp, sen färdigställs det när tapeter, eller vad det nu ska vara, är klart.

Jag skulle skruv+plugga eller använda betongexpanderskruv för att fästa syllen för innerväggarna i plattan, men det är viktigt att man har koll på var golvvärmeslingorna går. Jag skulle sätta 0,2mm åldersbeständig plast under syllen, alt takpapp eller nåt annat fuktstoppande så att syllen inte tar upp fukt från plattan. I taket skulle jag fästa en motsvarande regel och sen regla upp innerväggen mellan denna och golvsyllen.
Med mats_o´s förslag att limma syllen så riskerar man inte några golvvärmeslingor, men jag skulle iaf vilja fästa den lite mer "riktigt".

Är plattan tillräckligt jämn och bra i ytan så kan du sätta (ev primer + tätskikt) + fix + klinker alt underlagsfoam + klickgolv direkt på plattan, är den för ojämn får du spackla först. Du måste vänta minst 3 månader innan klinker och ca 9 månader innan trä/klickgolv.

Trägolv, parkett eller plastmatta kan jag inte ge några råd om. Trägolv anses som lite gränsfall om golvvärmen ska fungera bra, tror jag.
 
Tackar för långt svar :)

Jag skulle nog vilja ha ytterinnerväggarna uppsatta för att vinna tid och kunna dra igång några element. Innertaket kan jag sätta upp själv Men frågan är ju detta med el, det kanske inte går att kombinera, om elen går i taket kan man väl dra ner den i innerväggarna?

Pratar vi syll för ytterrvägg eller också innervägg, om man använder stålskenor iställe för trä så kan man väl skippa fuktspärren. När det gäller yttre väggen och syllen, var är den vanligast metoden på platta på mark.

9 månader innan man kan lägga trägolv, det låter otroligt mycket???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.