Ska, förhoppningsvis, köpa ett hus nu, vi har vunnit budgivningen i alla fall. :)
I ett badrum i källaren är renovering påbörjad, el och vatten och golv är i stort sätt klart, dock är det gipsväggar uppsatt.

Behöver vi göra om detta eller är det inte godkänt?

Har tittat runt lite på nätet, men inte sett några priser på skivor, någon som har nån uppfattning (badrummet är ca 11-12kvm)
 
För reglernas skull, antagligen inte, i och med att det är påbörjat före 1/7 2008. Men det kanske är olämpligt rent byggtekniskt. Hur och var sitter kartonggipsen?
 
Ja, vad gäller egentligen för renoveringar som har påbörjats före 1/7?
Snickaren gjorde egentligen inget fel när han skruvade upp skivorna före den 1/7, men plattsättaren som ska godkänna underlaget borde slå ner på gipsningen om han kommer efter den 1/7. En GDS:are är ju både och..

Jag hade troligtvis inte utfört en plattsättning på befintlig gips efter den 1/7, men vad säger BKR?
 
Jag har för mig att jag frågade BKR om det här för evigheter sedan. Jag kommer dock inte ihåg om det var att bygget skulle påbörjas före 1/7 eller om gipsen skulle monteras före 1/7. Jag kan också ha drömt ihop det fullständigt, det kanske måste färdigställas före 1/7.
 
Vad skönt att du bringade klarhet i frågan!:D
 
Som sagt, härligt med klarhet ;)
Jag är ingen gör-det-självare...tummen sitter inte riktigt mitt i handen, men nästan. (Vill mer än jag kan).
Försöker bara få en någorlunda ekonomisk översikt...huset är helrenoverat förutom just våtutrymmena.

Har fått lite rekommendationer ang hantverkare, men efter att ha läst andra trådar på forumet så blir man ju lite nervös...
 
ACME skrev:
Vad skönt att du bringade klarhet i frågan!:D
Kristallklart, eller hur.. :)

Arvendal, hur och var sitter gipsen då?
 
Hur och var? Är som sagt inte särskilt kunnig...:surprised:
I källaren, reglar på någon slags isolerade lecablock tror jag... Har inte varit där sedan visningen...
 
Ytterväggar alltså. Det är inte en lämplig lösning, oavsett reglerna. Jag tycker att du ska riva bort gips och reglar och bygga direkt på muren istället.
 
ACME skrev:
Vad skönt att du bringade klarhet i frågan!:D
Jag mailade Byggkeramikrådet. De sade så här:

Bygget (våtrummet) bör nog vara avslutat för att man skall anse att man följt branschreglerna fullt ut. Rollar man ett tätskikt på kartongklädd gips den 1 juli eller senare bör man skriva in det som en avvikelse i kvalitetsdokumentet.
Så jag hade visst drömt. Eller så får man olika svar beroende på vem på BKR man frågar. Det har hänt förut.
 
Gillar skrivningen "bör nog vara avslutat".
Inte blev det mycket klarare vad som gäller. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.