Hej, ny här och nybliven radhusägare.

Bland alla större och mindre renoveringsprojekt som jag står inför har jag valt att börja med tvättstugan och några frågor dyker förstås upp.

Idag ligger det en våtrumsmatta på golvet och väggarna är täckta av våtrumstapet/våtrumsväv modell äldre, förmodligen från byggåret 1971. Jag har valt att leja bort klinkersättning av golvet inkl fuktspärr samt utbyte av en gammal golvbrunn i gjutjärn.

Främst undrar jag hur jag bäst gör med väggarna, som jag tänkte göra själv. Jag vill inte ha kakel utan tänker mig målat/tapetserat. Dock tänker jag att klinker går upp ca 10 cm på väggarna.

Iom golvbrunnen räknas utrymmet som våtutrymme och det finns även en ho med blandare.

Likställer man tvättstuga med badrum? Hur högt upp på väggen ska tätskikt gå?

Kan jag tapetsera ny våtrumstapet på befintlig och förutsätta att det har tillräcklig avvisande effekt?

Eller måste jag riva bort den gamla tapeten, fuktspärra hela väggarna och därefter sätta ny våtrumstapet alt måla? I så fall antar jag att det bör göras först, innan klinkersättning?

Tacksam för alla råd!
 
Eftersom du inte vattenbegjuter väggarna så är det golvet som skall vara utrustat med godkänt tätskikt (eftersom du har brunn). Du gör alltså golvet som i ett badrum, med fall mot brunnen. Tätskiktet mot väggen drar du upp 10-15 cm enligt tillverkarens rekommendation.

Jag skulle dock se till att vattensäkra väggarna, tex genom glasfiberväv och våtrumsfärg. Väven drar du ner mot tätskiktet och låter det överlappa under sockeln du nämner. Självklart skall väggens tätskikt (dvs väv + färg) komma efter golvets.

Är du med?

Det blir mycket bättre och lättare om du river bort den gamla tapeten. Huruvida du kan lägga nytt tätskikt utanpå den gamla tapeten vet jag ej, men det generella rådet man får brukar vara att man ska börja på ny kula så att säga. Den gamla tapeten är dessutom snart 40 år gammal. Känns otrevligt att bygga in en sån under nya tätskikt, man vet aldrig vad som händer när den gamla tapeten börjar brytas ned.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.