Kommer att bygga ett nytt badrum och har lite funderingar på hur man egentligen ska göra.

Utrymmet som ska bli badrum är idag inget våtutrymme. Golvet är ett sk. flytande golv. Dvs spånskiva ovanpå 5 cm frigolit. Under frigoliten är det plast och sedan betong. Betongen är ca 10 cm tjock (där jag kollat), och under denna är det sand (dvs platta på mark).

Plattan gjordes på 50-talet så vitt jag förstått.

Då till vad jag planerar.

Jag tänkte plocka bort spånskivor, frigolit och plast. Sedan kommer jag att bila upp en ränna i betongen där vatten och avlopp kommer att gå. Nya väggar reglar jag upp med 45 * 70 enligt nya byggnormer för våtutrymmen.

Det jag är lite osäker på är hur man ska göra med skarven mellan betong och trä. Då jag reglade upp väggar i garaget satte jag syllpapp mellan betong och trä, och fäste sedan väggen i golvet med expanderspik.

Men då man tittar på bilder på andra våtrum verkar ingen sätta någon syllpapp mellan betong och vägg. Om plattan är torr borde det väl funka. Vad är det egentligen som gäller?

Efter att all rördragning är gjord gjuts rännan igen. Sedan kommer det att gjutas (eller flytspackas eller hur man nu gör) ovanpå betongen för att få till lutning mot golvbrunnen. Till sist blir det plastmatta på golvet.

Men i och med att det flytspacklas/gjuts efter att väggen är uppreglad kommer det ju upp betong mot träreglarna även från insidan (inte bara plattan under). Är det ett problem? Eller borde man ha plast eller syllpapp mellan?

Hade för övrigt gärna sattit golvvärme, men då det är en oisolerad platta lär det inte vara så smart. Om jag nu inte tar bort hela plattan och gräver ur och isolerar, men det blir betydligt mer jobb.
 
Syllpapp både mot golvet och den uppgjutna/spacklade kanten hade jag satt.

Appropå golvvärme på oisolerad platta så finns det en annan tråd just nu som avhandlar det.
Snabbsummering: om golvytan i ditt badrum inte är så stor så blir den årliga merkostnaden för golvvärme på oisolerad platta inte så stor heller, men se tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.