Jag har planer på att regla upp en vägg mot en yttervägg i en inredd källare.
Jag är medveten om att organiska material är att betrakta som "risk".


Hur man minimerar risken, och hur stor den är, finns varierande åsikter om,


Jag har pratat med hantverkare, fackhandel och läst otaliga inlägg i ämnet på diverse forum.


Buden varierar i allt från "bara att regla upp och montera vanlig gips" till "du kan vänta dig stora problem".


Genom erfarenhet i andra frågeställningar, vet jag att man kan få denna spridning på svaren. Denna gång har jag dock gått bet på att få fram en relevant lösningsbild.
Det enda gemensamma jag kan få fram är att det bästa är att inte bygga upp någon vägg överhuvudtget, utan endast putsa och måla med typ silikatfärg.

Detta inlägg är således ett försök att inventera kunskapsläget anno 2012 för ett specialfallet:


Reglad innervägg i källarutrymme. Dubbla väggskivor för att uppnå erforderlig ljuddämpning och för enkelheten att skruva upp saker på väggen.


Förutsättning:

  • Enplansvilla från 1973 med inredd källare
    (hela källaren är numera riven så att (nästan) endast betong och cement finns kvar)
  • väggar består av cementhålsten och LECA jordtrycksblock.
  • Dräneringen runt hela huset gjordes om 2012.
  • På utsidan av källarväggarna under mark ligger 200mm Pordrän.
  • Ovan mark finns ingen isolering på källarväggarna. Ska jag isolera denna del av väggen, blir även detta på utsidan med 100mm EPS eller liknande.
  • Ingen isolering finns under betongplattan, och jag kommer inte lägga dit någon heller.
  • Ingen golvvärme finns i källarplanet, och kommer aldrig finnas heller
    (så länge jag förvaltar huset åt banken)


Lösning

  • Plåtreglar är väl så självklart att inte behöva nämnas.
  • Material på väggskivorna?
    • alternativ till gips med papper och OSB verkar finnas.
    • Är dessa alternativ helt oorganiska? Funkar det i praktiken?
  • Ventilation?
    • Är det viktigt?
    • Hur ser minimala lösningen ut, och vad tror man om risken?
  • Annat?
 
Ska du skiva ytterväg eller även sätta upp innervägg?

Det bästa alternativet vid skivning av yttervägg i källare är att bygga en ny vägg innanför. Regla upp en vägg någon centimeter innanför befintlig källarvägg och sätt distanser uppe och ner och fäst syll och hammarband på dessa. Då har du ju säkrat dig till 100% om du sätter ventilerad golvlist och kanske sänkt taklist (typ skugglist) 5mm så du får rörlig luft runt om.

Sedan det men om man ska ha plåt eller ej får man väl avgöra själv.
Personligen ser jag inget fel på trä så länge det inte ligger mot någon som det kan suga av.
Ska man slänga trä för plåt så borde man slänga gipsen för minerit =)

MVH Michael
 
Michael86 skrev:
Ska du skiva ytterväg eller även sätta upp innervägg?
Det är vägg i direkt anslutning till yttervägg det handlar om, som jag tror du menar med "skiva yttervägg".
Precis som du nämner har jag varit inne på att sätta reglar en bit från stenytterväggen.
Det som sedan jag har frågetecken på är hur man åstadkommer ventilation.
Din lösning bygger på spalt i över och underkant. Det är en enkel och billig konstruktion, så om det anses vara tillräckligt i kombination med icke-organiska skivor, så vore jag supernöjd.

Finns det fler bud?
 
Luften står ju aldrig stilla. Hur ska du göra med golvet?
Rev ut en på salad källarvägg som förra ägaren gjort. Stenullsisolering mot sten och träreglar ochspånskiva. Stängt utan att någon luft kunde röra sig. Då var huset ej omdränerat.

Var inget svartmögel. Endast sur isolering i nederkant. 25 år gammalt. Nu ska man ju aldrig isolera källarvägg innifrån. Särskillt inte utan luft.

Du har ju nivellsysytem om du är lite nojig och vill ha mekanisk ventilation bakom =)
 
Jag kommer att köra med plåtreglar. Varför ? Ingen aning, men grannen har så och det fungerar bra.
 
  • Gilla
Michael86
  • Laddar…
Michael86 skrev:
Luften står ju aldrig stilla. Hur ska du göra med golvet?
I just det rummet vi vill ha väggar som diskuteras, har vi valt en heltäcknignsmatta.
Mattan är vald med tanke på att den ska ligga i källare, så det är ingen "vanlig" heltäcknigsmatta. Den var inte helt lätt att hitta.
I samtliga andra utrymmen blir det konservativt: Klinker, puts och silikatfärg :)

Under rivning av samtliga inneväggar fann jag mycket svartmögel bakom gipset.
På det värsta stället var det nästan helt täckt med svartmögel ca 1 meter upp från golvet.

Konstruktionen var byggnorm på sjuttiotalet: Träreglar, stenullisolering, fuktspärr och gips + tapet.
Det är en riskkonstruktion, det visste vi från början och det stod i protokollet. Så det blir inte direkt någon överaskning.

Nu har vi dränerat om och isolerat på utsidan, så som jag skrev i första inlägget.

Nivell har jag tittat på, men bestämt att inte lägga in. Vi kommer sannolikt endast ha heltäckningsmatta så länge barnen använder det som lekrum, och senare i livet som "Fritidsgård". Sen åker mattan ut och in kommer klinkers.
Därför anser jag Nivel vara "overkill".
 
Kör bara då =P funera inte för länge eller fråga för många, då blir man bara snurrig av alla olika idéer som kommer fram. Kör på en lätt, säker och billig!
 
Har det varit mögel kommer det tillbaka direkt om rätt förutsättningar uppstår.
 
alex86 skrev:
Har det varit mögel kommer det tillbaka direkt om rätt förutsättningar uppstår.
Ja, det tror jag nog alla kan skriva under på.
Det som jag vill veta är vilka nya konstruktioner minimerar dessa förutsättningar?

T.ex. har vi varit inne påventilation.
Vi har pratat om skivmaterial. Minerit som ett exempel. Kan man få svartmögel på minerit? Tillverkarna hävdar i alla fall att de "är tåliga".
Finns alternativ till Minerit?
 
Varför vill du sätta skivor, räcker det inte att putsa väggen om den är ful?
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Varför vill du sätta skivor, räcker det inte att putsa väggen om den är ful?
Att sätta skivor kommer ge vissa fördelar.
En av dem är ljuddämpning. Rummet används idag som lekrum, och om några år som "Fritidsrum/tonårsrum".
Det kommer vara mycket ljud, musik, TV-spel.
Idag är det mycket elrör på väggarna som i såfall måste fräsas in i väggen. Jag ska även dra installation för 7.1 ljudet, och framtida kanon.

Kort sagt. Det är några fördelar med att sätta upp en innervägg. Men om det visar sig bli onödigt mycket risk, blir det puts och så får jag lösa det andra delarna på annat sätt.
 
Skivor av gips eller Minerit kommer inte att ge dej några akustiska fördelar, snarast tvärtom skulle jag tippa. Eventuellt kan elrören putsas in, men det ligger lite utanför mina begränsade kunskaper i ämnet.
 
Håller med mycke_nu. Putsa väggen!
Då kommer du aldrig att behöva fundera på vad som gömmer sig bakom skivorna. Eventuella fuktgenomslag syns direkt.

Att fräsa in spår i putsen för att dra VP-rör är inte speciellt avancerat. Det blir lite dammigt bara.
 
mycke_nu skrev:
Skivor av gips eller Minerit kommer inte att ge dej några akustiska fördelar
Gips har en ljudabsorberande förmåga. Det framgår av specifikationen för gips, och är det något jag tycker mig kunna dra entydig slutsats genom inlägg på detta forum, så är det att gips ha en ljudabsorberande verkan.

Dubbla gips (eller annan skiva på baksidan) minskar risken för - vad som brukar beskrivas som - "bongo-ljud".

Från ungdomen och tiden som "garage-musiker" minns man skillnaden mellan replokalen i skolans skyddsrum (bara stenväggar) samt ungdomsgårdens replokal (gissar att det var standard gipsväggar).

Och så kan jag även göra det slutgiltliga testet att gå ned i ett av rummen i källaren, som nu står tomt med nakna väggar. Och visst hör man ett svagt "eko". Det är inte alls samma ljudbild som det var innan vi rev bort alla innerväggar av gips och stenullsisolering.

Därmed inte sagt att det går att lösa även med putsade väggar. Det finns andra knep att ta till.
Jag inventerar alla möjligheter.
 
Hej, det finns bara en säker lösning (oorganiska material, puts, minerit) sen finns det lösningar som kan fungera, men är svårare att säga innan.

Gällande regla upp mot en yttervägg; det är ju inte bara kapillärsugning som är ett problem. Kondens mot kall yttervägg är ett exempel (inte helt jämförbart, men tycker ändå det belyser problemet; prova att dra ned en rullgardin framför ett tvåglasfönster en vinterdag och titta på fönstret på morgonen).

Jag är nog lite smalspårig, men enligt mig har inte organiska material att göra i en gammal källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.