Funderar på att börja renovera på landet och funderar över hur väggarna är uppbyggda. Det känns som att dom sviktar en hel del när man trycker på dom, ungefär som att det är någon slags masonitskiva som ytskikt och sen tomrum bakom.
Vill inte gärna börja göra hål och titta bara för att men det skulle vara bra att veta. Om inte annat så drar man sig ju för att sätta upp saker på väggarna.
Det är ett hus i Dalarna från tidigt 1900-tal som har använts som året-hus förr i tiden men är ganska dåligt isolerat.
Är det någon som vet något om hur hus på den tiden byggdes och hur konstruktionen kan tänkas se ut?
 
Det var ganska vanligt med grova plankväggar, sedan satte man en kartongskiva över det. Det är ett mellanting av tjockt papper och ganska tunn kartong. På kartongen är det ofta tapetserat.

Kartongen fästes typisk bara i över och underkant så den ofta böljar lite.Men min erfarenhet är att det är hård plankvägg bakom.
 
  • Gilla
wawerider
  • Laddar…
I dom flesta fall är det tretex skiva framför en plankvägg, precis som hempularen skriver.
 
Japp, kan inte annat än hålla med. Tapet(er) - wellpapp - brädor - tomrum - panel.. så var det i alla fall i mitt sommahus när jag började renovera. Kolla in bilderna om du vill www.jimmyjepp.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.