heisiandiishe
Söker verktyg för att kapa det parkettgolv som är överbyggt med innerväggar sedan tidigare för att lägga nytt parkettgolv. Vill inte lägga nytt golv ovanpå då jag åker på att kapa 8st dörrar inklusive en specialbyggd skjutdörr som måste rivas i så fall..

multicutter tycker jag verkar lite liten och vek. Ska kapa längs med vägg och garderober ca 10 meter. Finns något grövre som gör jobbet lite mer på riktigt och sedan kanske finköra lite i hörnen med multicutter

Sjukt osugen att ta tag i detta men golvet kommer att se ca 1000ggr bättre ut så ibland har man inget val!
 
Finns nog inget annat verktyg om du vill komma nära väggen, köp inte dom billigaste bladen så löser det sig nog..
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
Skulle det gå att använda en cirkelsåg eller sänksåg som man ställer klingan snett och kappar in under väggen i en vinkel?
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
A
Vad är det under parketten,hel platta,reglat golv?
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe
plåtrickard plåtrickard skrev:
Finns nog inget annat verktyg om du vill komma nära väggen, köp inte dom billigaste bladen så löser det sig nog..
Ok, tack!
 
heisiandiishe
Centano Centano skrev:
Skulle det gå att använda en cirkelsåg eller sänksåg som man ställer klingan snett och kappar in under väggen i en vinkel?
Ja, hade en liten tanke på det med. Har en gammal cirkelsåg så får ta en titt om det går att vålda på lite med den. Tänkte om någon skulle svara vinkelslip. Men blir kanske jobbigt och gnugga med den..
 
heisiandiishe
Handyman 1 skrev:
Vad är det under parketten,hel platta,reglat golv?
Det är betong. Lägenhet från 2005.
 
  • Gilla
oartina
  • Laddar…
A
Eventuellt kan du som tidigare inlägg skrivit använda cirkelsågen om du ställer den i vinkel

se vilken höjd ovanför golvet som du behöver ha den för att snittet ska komma exakt.

Fixa en jigg (exempelvis en bräda med rätt tjocklek) som sågen sätts fast på. Du kan sen dra sågen över golvet och använda vägg som mothåll.

närmast hörn lär en multi behövas
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
En frässkiva till vinkelslipen är mycket effektiv, men med ett betonggolv under så kanske det går bort?
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe
mathiash77 skrev:
Eventuellt kan du som tidigare inlägg skrivit använda cirkelsågen om du ställer den i vinkel

se vilken höjd ovanför golvet som du behöver ha den för att snittet ska komma exakt.

Fixa en jigg (exempelvis en bräda med rätt tjocklek) som sågen sätts fast på. Du kan sen dra sågen över golvet och använda vägg som mothåll.

närmast hörn lär en multi behövas
Tack för tips! Är hobbyhantverkare men får prova mig fram och förhoppningsvis lyckas få till det utifrån beskrivningen.
 
Om du har en bättre multimaskin med ett bra sågblad på så är det inte särskilt jobbigt att kapa genom 10m parkett. Går mycket fortare än vad man kan tro.
 
  • Gilla
heisiandiishe och 4 till
  • Laddar…
heisiandiishe
M McNulty skrev:
Om du har en bättre multimaskin med ett bra sågblad på så är det inte särskilt jobbigt att kapa genom 10m parkett. Går mycket fortare än vad man kan tro.
Tack. Googlade på Dewalt och Bosch igår. Tyckte Dewalten verkade ok, hade även ”distans/stopp” att montera på så att man inte kapar för djupt genom tex gipsskivor och kapar kablar. Däremot såg jag en 550w Bosch på Toolab som verkade gedigen. Båda eldrivna

Tänker att Boschen är starkare och att det bör vara ganska stor skillnad på kapaciteten mellan 300w och 550w. Jag menar det är som att tokborra i betong med en ”vanlig” slagborr och sedan istället hyra en fet Hilti för att få jobbet gjort på 5 min.... Men möjligen klarar jag mig bra med en lite billigare Dewalt. Tips på det?!
 
Jag har en Fein, tror den är på 350W, den klarar ett sånt här jobb utan problem.
Har aldrig testat Dewalt eller Bosch varianter som du nämner men gissar att båda funkar bra till detta ändamålet. Finns säker nån här som har någon av maskinerna i fråga som kan svara.
 
heisiandiishe
M McNulty skrev:
Jag har en Fein, tror den är på 350W, den klarar ett sånt här jobb utan problem.
Har aldrig testat Dewalt eller Bosch varianter som du nämner men gissar att båda funkar bra till detta ändamålet. Finns säker nån här som har någon av maskinerna i fråga som kan svara.
Toppen! Funderar på att köpa Dewalts, bra pris på Hornbach och en massa blad till. Annars beställa Bosch blå på nätet och köpa till de blad jag behöver. Blir lite dyrare med Boschen, men bladen är viktiga och de 35 varianter man får med Dewalten bör ju inte vara toppklass. Behöver inte 50 slippapper heller som kommer på köpet... 300w eller 550w that is the question.. Ekparkett drygt 10m som ska sågas dikt vägg
 
heisiandiishe
Det blev en Bosch multicutter 50-36 med förvaringslåda. Missade att det inte följde med ett standard sågblad, det ingick hos Toolab som var ännu billigare. Men på proffsmagasinet kunde jag hämta samma dag efter beställning online (Stockholm). 2750:- med låda. Köpte som tur var två halvmåneformade sågblad som funkade bra för att skära lite väggfast gips.

Glad att jag följde rekommendationen att handla 550w istället för en svagare maskin. Skar enkelt och smidigt igenom gips. Mitt på väggen blev det inte spikrakt när jag körde på fri hand första testet. Med en planka att lägga an mot blir det enklare såklart. Ljudet var rimligt, inte alls så högt som jag hade förväntat mig efter att ha läst lite recensioner. Dammade ingenting vilket var överraskande bra. Om ett par veckor när köket är klart ser jag fram emot att skära parkett dikt vägg med denna!
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.