Hej,

Vi flyttar in i ett parhus senare i vår och vi har tänkt att riva en vägg för att öppna upp mellan kök och vardagsrum. I vardagsrummet (Se planritning) har man lämnat kvar en liten del av en vägg nära trappan, den ämnar vi också att ta ner.

Min fråga är således om någon kan, utifrån att titta på originalritningen tyda om dessa två väggar har en bärande funktion? Huset är byggt 1978 och har en övervåning.

Planritning av ett entréplan till ett parhus med markerade väggar mellan kök och vardagsrum samt vid trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett parhus från 1978 med markerade väggar nära kök och trappa för diskussion om bärande funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man måste utgå från att alla väggar som går vågrätt på ritningen är bärande. Alltså även de väggar som ni vill ta ner. Jag tror dessutom att det finns en balk i taket/bjälklaget mitt i vardagsrummet som vilar på den väggstump som ni vill ta bort. Allting går att lösa genom avväxlingar med nya balkar. Ni gör det betydligt enklare för er om ni begränsar ambitionerna till väggen mellan kök och vardagsrum.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.