Hej!
Kommunen har stängt och packat ihop för helgen så ställer frågan här.

Ska bygga ett vägganslutet uterum till vårt Förråd/Carport. De kommer vara under 15m2, 3,2m högt vid nog.
Diskuterar i detta nu med granne då vi behöver godkännande av dem. Det är inom detaljplanerat område.

I och med att det kommer vara vägganslutet men inte ha en gångbar förbindelse utan separat entre utifrån så kan man kringå att detta blir en tillbyggnad och då slipper söka bygglov.
Förstått de som att friggebod får vara max 3.0m höga.

Kan detta gå under attefall då de tillåter höjd på 4.0m i nock?
 
Intressant fråga. Attefallstillbyggnad blir det inte, för den regeln gäller bara bostadshus. Attefallshus kan det ju däremot bli fråga om, alternativt friggebod, om man räknar tillbyggnad+befintligt bygge som ett. Det beror ju på hur stor den totala ytan blir.

Säg att du har ett förråd som är tio kvadrat. Enligt de nya friggebodsreglerna får den ju vara 15 kvadrat, alltså kan du bygga ut med fem kvadrat till totalt 15 utan att blanda in kommunen.

Du kan också bygga ut så den totala ytan blir max 25 kvadrat. Då uppstår ett Attefallshus och då vill kommunen ha in bygganmälan.
 
Jag är iofs. osäker på om ett garage med bygglov, kan byggas ut och då i sin helhet bli ett attefallshus.

Jag tror inte att dina byggplaner passar in på någon av de bygglovsbefriade åtgärderna.

Observera att en friggebod får inte byggas ihop med någon annan byggnad, så det kan det inte vara oavsett höjd. Och attefallstillbyggnad får bara byggas ihop med huvudbyggnaden. OM ditt garage är en utbyggnad från huvudbyggnaden, så tror jag att du kan göra en attefallstillbyggnad på garaget, men jag är osäker.

Att det inte har en gångbar förbindelse tror jag inte spelar någon roll.
 
ok. Förråd/carport sitter inte ihop med huvudbyggnaden. bygger man till uterummet till förrådet blir det inte 25m2 totalt så det kanske skulle funka att då räkna allt som attefall.

Tillbyggnad på max 15 kvm utan bygglov
De nya byggreglerna innebär också att du får göra en tillbyggnad på ditt befintliga bostadshus på max 15 kvm utan att söka bygglov. Du kan alltså bygga ett vägganslutet uterum utan att söka bygglov, vilket tidigare inte var möjligt.

Läste detta. Men kanske måste sitta ihop med befitnliga bostadshuset. Kan ju dock tycka att de inte är någon jätteskillnad om jag bygger ihop det med förrådet. Är 1,5 m mellan hus och förråd
 
Annars är det bara att söka bygglov på det. Känns ju som processen ser ganska lik ut ändå tycker jag..
 
Ja, riktigt hur det blir så mycket enklare med bygganmälan istället för bygglov undrar jag också.
Ska bli intressant att höra vad kommunen säger.
 
Skillnaden med en bygglovsbefriad tillbyggnad eller komplementbyggnad är att man inte behöver ta hänsyn till vad som står i detaljplanen utan prövningen blir direkt mot PBL gällande ytor, placering osv.

Enda anledningen att söka en anmälningspliktig åtgärd är om det finns begränsningar i detaljplanen som medför att ett bygglov inte kan beviljas, annars är mitt tips att söka bygglov så långt som möjligt och spara de anmälningspliktiga åtgärderna tills ni maximerat det som får byggas enligt detaljplan. Då har ni fortfarande chansen, speciellt i gamla detaljplaner, att kunna krama ut en extra 15 m2 tillbyggnad och kanske en 25 m2 komplementbyggnad utöver begränsningar i detaljplan.
 
F fediwu skrev:
Tillbyggnad på max 15 kvm utan bygglov
De nya byggreglerna innebär också att du får göra en tillbyggnad på ditt befintliga bostadshus på max 15 kvm utan att söka bygglov. Du kan alltså bygga ett vägganslutet uterum utan att söka bygglov, vilket tidigare inte var möjligt.

Läste detta. Men kanske måste sitta ihop med befitnliga bostadshuset. Kan ju dock tycka att de inte är någon jätteskillnad om jag bygger ihop det med förrådet. Är 1,5 m mellan hus och förråd
Attefallstillbyggnaden får bara göras på huvudbyggnaden (ditt bostadshus). Det är så det står i PBL, En- eller tvåbostadshus får göra en bygglovbefriad tillbyggnad.

Det är inte mycket enklare att söka för attefall, du måste fortfarande ta fram ritningar, kartmaterial osv, enda skillnaden är som påpelats här tidigare, att man inte behöver bry sig om vad planen säger.

En tillbyggnad blir det oavsett förbindelse eller inte, en tillbyggnad är en utökning av en byggnads volym, enligt definitionen i PBL 1 kap 4§.
 
efter lite tanke i helgen och allt som nämnts i tråden blir det ett vanligt bygglovsärende. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.