Vi skulle vilja ha en vägg inomhus som ser ut som betong.
Nu sitter det OSB på väggen och gips ska på...

Hur går vi tillväga?

Om det är någon som har bilder på "fusk betongväggar" så skulle det vara super!

Tack på förhand!
 
Jag har lagt puts på nästan alla mina väggar,rev av allt löst och sen bara ruggade upp tapetan sen la jag ca 1 cm puts på och det sitter bra....gäller bara att ha den lite lösare för annars spricker putsen..pgav att väggen suger åt sig enormt mycket.eller kan man sprejar på den så det inte torkar för fort.
Har haft det snart ett år och är jättenöjd med det.
 
Redigerat:
Efter att jag hade bredspacklat i olika omgångar (var en vävtapet som satt på ojämn murstock) inför nytapetsering såg det ut som en betongvägg! Jag hade då jobbat in spacklet ordentligt med en bred "spackelspade" och det blev som en len, lite halvblank yta. Det såg i alla fall ut som det gör på betongskivor till kök/möbler.
 
peterochcarina skrev:
Efter att jag hade bredspacklat i olika omgångar (var en vävtapet som satt på ojämn murstock) inför nytapetsering såg det ut som en betongvägg! Jag hade då jobbat in spacklet ordentligt med en bred "spackelspade" och det blev som en len, lite halvblank yta. Det såg i alla fall ut som det gör på betongskivor till kök/möbler.
Min bättre hälft blev lite tänd på denna idé efter att ha sett ett avsnitt av Roomservice där gotlänningen först bredspacklar och sen klarlackar en vägg för att få betonglook. Än så länge har vi inte testat...

Länk till avsnittet: http://kanal5.se/web/guest/roomservice/webbtv/-/k5videoplayer/playlist/22206/none
 
TACK snälla Ni för alla Svar! Ni är guld värda!
 
bygga_bo skrev:
Min bättre hälft blev lite tänd på denna idé efter att ha sett ett avsnitt av Roomservice där gotlänningen först bredspacklar och sen klarlackar en vägg för att få betonglook. Än så länge har vi inte testat...

Länk till avsnittet: [länk]
Kan rekommendera det sättet!!
Har gjort så i köket,på 2 väggar.
Korthårig alternativt filtrulle till lacken.
 
Jag har precis realiserat denna idé! Efter lite googlande insåg jag att spackel nog var den bästa idén eftersom det är mest lätthanteligt. Det enda som bekymrade mig var att det inte skulle bli färgskiftningar då - som i riktig betong. Det roliga var att jag först köpte ett alldeles för mörkt spackel. När jag senare köpte ett ljusare spackel för att spackla över fick jag precis de skiftningar jag var ute efter! Så mitt tips till alla som funderar på att göra detta: "grunda" med det mörkaste spacklet ni kan hitta - jag använde Beckers grovspackel - och lägg sedan på ytterligare en lager med medelspackel, som är den ljusaste gråa färgen. Slipa och lacka - och volià - hur snyggt som helst! Ser precis ut som betong!
 
Kul idé!
Bilder?!!! :)
 
Om man klarlackar väggen när man är klar, fungerar den då bra som stänkskydd i ett kök? Det vill säga den skall tåla vatten, fett, tomatsås och annat som tenderar att hamna på väggen. Självklart skall den tåla rengöring med diskmedel eller liknande också.
 
Är det någon som vet ett alternativt till länken på kanal5? (verkar vara död)
Alternativt om det finns någon annanstans där ute i cyberspace som beskriver hur man gör?

Desperat!
 
Kommer ihåg att Ernst för flera år sedan målade med utspädd husfix för att få en lite rå betongkänsla.
 
Ja man skulle kanske skaffa sig sin egen betongbunker :p
 
Är det någon som kan dela med sig om hur resutatet blev? Och hur ni gick tillväga :)
Jag är inne på att göra ett par väggar som ser ut som betong. Kommer att ha gips bakom och inget på så som färg eller tapet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.