Har ett garage där ena syllen lutar kraftigt inåt vilket har gjort att hela väggen även lutar eftersom den står på syllen. Syllen står på stolpskor som också lutar.

Hur gör man på bästa sätt för att åtgärda det?

Har försökt att illustrera i bilden hur väggen lutar. Den nedre delen av väggen lutar alltså mest inåt.
 
  • Illustration som visar en lutande garagevägg med en markerad lutande syll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför lutar stolpskorna?
Sitter de i plintar som lutar?
Isf måste du rikta upp dessa.

//AA
 
  • Gilla
Kaboj
  • Laddar…
Tomture61
Åt vilket håll lutar plintarna? Om plintarna lutar åt andra hållet så kanske felet är där .
 
  • Gilla
Kaboj
  • Laddar…
S saiter skrev:
Varför lutar stolpskorna?
Sitter de i plintar som lutar?
Isf måste du rikta upp dessa.

//AA
Jag tror att dom har satt sig och med tiden har det blivit värre. Det rör sig ganska mycket i området där jag bor. Mycket lera. Gammal sjöbotten en gång i tiden. Rikta har jag förstått att man måste göra, men hur gör man det på bästa sätt?
Eftersom det trycker på syllen/plinten måste man kanske först pumpa upp taket lite med domkraft innan man kan påbörja riktningen?
Det är själva tillvägagångssättet jag är ute efter. Hur gör man när man riktar upp?
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Åt vilket håll lutar plintarna? Om plintarna lutar åt andra hållet så kanske felet är där .
Plintarna lutar inåt
 
Tomture61
Bor också i ett område med gammal sjöbotten , hur jag gjorde mina stöd till en trapp var att med en jordborr borra 1 m ned i marken , gjutrör behövdes ej (y) Fylla med betong och lite armeringsjärn .

Om du vill göra en reparation föreslår jag att du pallar upp taket på den sidan det ska jobbas .
Om möjligt ta ned väggen , gräv/lyft bort befintliga plintar , köp en jordborr osv.
 
  • Gilla
Kaboj
  • Laddar…
Det är bara att lyfta väggen och göra om grundläggningen. Vad är det för konstruktion på väggen? Hur mycket fritt utrymmer är det under? Bilder?
 
  • Gilla
Kaboj
  • Laddar…
Följer!
 
Hur har det gått med väggen?
 
  • Gilla
Kaboj
  • Laddar…
K Kraftkung skrev:
Hur har det gått med väggen?
Har inte kommit till skott än med att fixa det:thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
hur jag gjorde mina stöd till en trapp var att med en jordborr borra 1 m ned i marken
Hur menar du med "mina stöd till en trapp"?
 
Tomture61
K polxlt skrev:
Hur menar du med "mina stöd till en trapp"?
Trappan är i trä , den är förankrad i husets grund . 120 cm ut från huset gjorde jag 2 st pollare / stolpar av lecasten - puts - marksten , för att ge trappen / entrén stöd längst ut .
Under stolparna gjöt jag "plintar" 1m ned i marken .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Trappan är i trä , den är förankrad i husets grund . 120 cm ut från huset gjorde jag 2 st pollare / stolpar av lecasten - puts - marksten , för att ge trappen / entrén stöd längst ut .
Under stolparna gjöt jag "plintar" 1m ned i marken .
Vad har det med min ursprungsfråga att göra? ;)
 
Tomture61
K polxlt skrev:
Vad har det med min ursprungsfråga att göra? ;)
I ditt första inlägg i tråden "Syllen står på stolpskor som också lutar"
Antar att dina stolpskor sitter fast i ngt i marken ?
Varför lutar det ?

Om du använder en jordborr kan du komma ned längre än 1m ned i marken .
Här hittar du den bästa jordborren http://www.skurupsborren.se/

När jag ska bygga min altan så kommer min jordborr att användas flitigt , fyller borrhålet med betong / armering + en stolpsko överst .
 
Redigerat:
Vi använde ett par domkrafter när vi riktade upp en liten stuga en gång. Det gick väldigt smidigt. Hur mkt lutar väggen då? Har hela garaget slagit sig åt det hållet eller är det bara den väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.