Hej,

För att undvika borra en strömledningar, vattenrör och liknande så tänkte jag nu köpa någon form av väggsökare. Det verkar dock finnas både bra och värdelösa produkter. Ni som testat, vad skulle ni rekommendera?

Kan tillägga att i detta fallet handlar det om ett hus byggt på 70 talet med trästumme och källarei med hålsten o puts. All el som jag sett hitintills är draget i plaströr eller flexslang. Vattenledningar ser ut att vara huvudsakligen metall.
 
Generellt kan man väl säga att dyrare är bättre men ingen är 100%-ig. Min erfarenhet är att sådana instrument behöver användas tillsammans med erfarenhet om hur installationer normalt görs för att undvika konsekvenser.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Generellt kan man väl säga att dyrare är bättre men ingen är 100%-ig. Min erfarenhet är att sådana instrument behöver användas tillsammans med erfarenhet om hur installationer normalt görs för att undvika konsekvenser.
Kan man få något rimligt för 1000 kr? Det är trotts allt värt ganska mycket om man kan undvika att borra i el eller VVS. Att det inte fungerar 100% av gångerna får man väl leva med, förhoppningen är att man ändå sparar in på det.

Ex, säg att jag ska sätta upp en tavla, för detta vill jag använda en skruv som kommer gå igenom de första lagren i väggen. Finns det något så att jag kan kontrollera om det finns el eller vvs där jag planerar sätta skruven?
 
En normal tavla och tillhörande krok, skruv med plugg etc lär inte gå igenom ett VVS-rör eller ett VP-rör för el.
 
Runt 1000-lappen vet jag inte. Har själv kollat på Bosch dtec 150 som verkar vara bland de som fått bäst recensioner, men de kostar runt 3000 tyvärr.
 
Vårt hus består av en del olika material. Entréplan är det främst spånskiva som är kanske 10 mm tjock, där sätter jag aldrig plugg utan skruv direkt. Kan ju säga att jag oftast använder skruv som går ganska långt in i väggen, d.v.s lite överdimensionera. Visst borde en sådan skruv kunna gå igenom iallafall ett VPrör, vvs är kanske inte så troligt om det inte är plaströr.

Det är egentligen bara i köket som vi har OSB och gips men där går fasligt mycket el i väggarna så man vågar ju inte sätta något alls där.

I källaren är det hålsten och då antar jag att man drar elen i vp rör.

Dock så är det ganska vanligt att jag förrborrar och då går väl egentligen endast VVS i metallrör säkert.
 
Ta en bit VP-rör och försök dra i en skruv i det. Röret böjer sig från skruvspetsen, och om det inte gör det så är materialet i röret hårt så det krävs bra med kraft för att tränga genom det.
Tänk på hur många småhus det finns och hur mycket grejor som hänger på väggarna så inser man snabbt att risken för genomträngning är liten.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
I en 10mm spånskiva sitter ju en 10 mm lång skruv lika bra som en 30mm lång? Eller hur menar du?
 
mexitegel mexitegel skrev:
I en 10mm spånskiva sitter ju en 10 mm lång skruv lika bra som en 30mm lång? Eller hur menar du?
Ja, men ibland finns det en regel och då fäster det ännu bättre. Men visst, jag har absolut satt onödigt långa skruvar, egentligen främst för att det inte är så vanligt med korta grova skruvar, iallafall inte i min samling.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Haha, jo det är sant :)
 
För 1000 kr eller mindre kan du köpa ett stort sortiment av lämpliga skruvar och ett tillhörande RAACO-skåp.
Ett sådant skåp bör finnas i varje hemmafixares hus.:D
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.