Jag har i dag ett rum som vi skall inreda till badrum, eftersom rummet byggdes för 2 år sedan så har tyvärr reglerna ändrats lite och därmed måste de gamla planerna revideras.. De förutsättningar som gäller är

Yttervägg
* 45+170-45 isolering (korslagd)
* Diffusionspärr
* OSB

Snedtak
* 195 isolering
* diffusionspärr
* 45 isolering (korslagd)
* OSB

Frågan är nu hur jag skall göra för att anpassa mig till de nya reglerna.

Alternativ 1
Riva ner OSB och ta bort diffusionsspärren i ytterväggen. Montera fuktokänsligskiva (Humidbord eller liknande).
Riva ner OSB, 45 isolering och diffusionspärr i snedtak. Montera tillbaka 45 isolering och sedan montera fuktokänsligskiva (Humidbord eller liknande).

Alternativ 2
Låt ytterväggen vara, montera 28x70 som får bilda luftspalt. Montera fuktokänsligskiva (Humidbord eller liknande).
Samma med snedtaket. Montera 28x70 som får bilda luftspalt. Montera fuktokänsligskiva (Humidbord eller liknande).
Både vägg och snedtak kommer att mynna ut i en uppvärmd kattvind, så luftspalterna kommer att ha mynna ut i ett gemensamnt utrymme.

Frågan är vilket av alternativen som är att föredra.
Alt1 uppfyller (enligt min tolkning) det nya reglerna, men kräver lite rivande. En ytterligare nackdel är att rummet kommer att stå utan diffspärr en tid (hur lång tid det nu tar innan tätskiktet är på plats, men ca en månad), under den tiden kommer det att vandra ut fukt i isoleringen.
Alt2 är mer rakt på, inget behöver rivas, men badrummet blir lite mindre. Dock så kommer det fuktkänsligtmaterial mellan tätskiktet och diffusionspärren. Frågan är om de tänkta luftspalterna är till någon hjälp.

Tacksam för synpunkter och vägledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.