Börja med att sätta takgipsen med hjälp av en skivhiss som ni hyr. Det kostar någon hundring om dan och är värt vartenda öre.
När takgipsen är på plats kapar ni väggipsen ca 5 mm kortare än golv-tak-måttet och pressar upp den mot taket när ni skruvar den. Den finns ett speciellt hjälpmedel, en "fotlift", för just detta moment (köpte själv Gyprocs variant härom dagen för 270 kr), men ska man bara gipsa en mindre mängd duger det att ta t.ex. kobenet till hjälp.
Glipan vid golvet täcks sedan av golvsockeln.
 
Lägg en masonitränga under gipsen som distans, som du sedan flyttar med dig hela tiden.

PS Jag sätter väggips först.

:://N
 
  • Gilla
virtq
  • Laddar…
Angående takgipssättningen, så var jag själv om den, ganska bökigt men det går.
Kapa 2"4 cirka 245 cm lång slå på en 2"4 på den långa regeln vågrätt ca 1m lång.
Så allt hamnar i samma höjd.

Sen gör du en exakt likadan till...jajaja resten listar du ut !

Gud vad kass jag är på att förklara, hoppas det var till nån hjälp?
Enklast är ju om man är 2 om detta jobb !

..//N
 
Inger:

Hyr en gipslyft. De är rätt trevliga att jobba med och så slipper man de värsta lyften iom att det finns vinch på lyften. Att hyra en gipslyft gick på 50-60 kr för ett dygn/helg.

Jag körde också med masonitremsevarianten även om jag hadde en lite tjockare planka som höjdjusterare.
 
Ville ha brukt råspont/OSB under gipset for å ha noe å skru i. Jeg legger alltid taket først da taklister skjuler bedre nedover veggen (hvis du skal bruke dette da ;-)
 
Lycka till Inger !

..//N
 
Kul inlägg. Den här slån som dejmon pratar om kallas för "kärring".

 
Kör hårt Inger !!!

..//N
 
Vad kul Inger, det var precis så jag menade !!!
Lycka till med resten.

..//N
 
Knektar kallar ju vi de där.. :cool:
 
"Kärringar" och "stämp" heter det  :cool:

stämp-> http://www.blocket.se/vi/7561783.htm?ca=8_s

......gillar dock "knektar" p.g.a  jämlikhetsvärdet i namnet  :)

Förresten, inser nu att det är dubbelt bra med balk i taket, dels stötta bjälklaget, och dels när du ska byta motor i bilen  :cool:
 
Snyggt jobb.

nu är det bara resten kvar då ;)
 
En undring,
varför har ni dubbla takgips?

en till undring,
hur tjock isloreing är det i väggar och tak?

/Gojan
som just börjat med att isolera garaget
 
Tackar för svaren.

Tittade på hemsidan (superschysst sida).

Hade nog tänkt göra något liknande. I och med att du har dubbelgips på väggarna, skippar du då en lodrät bräda bakom skarven på innersta gipslagret, eller?

/Gojan
 
Skall försöka förklara vad jag menar:

Du har ju först stående regelverk på 145x45 som är 60 cc (i ditt fall också massa kortlingar). Skulle du sätta gips direkt på detta så sätter du ju gipsskarvarna på en regel.

Nu sätter du vågräta 45x45 längs väggarna på cc 60 för att fylla med isolering. För att undvika köldbryggor ser du ju till att 45-isoleringen skarvas någonstans mitt i 60cc gapet. I detta läge har du ingen lodrät bräda att sätta gipsskarven mot. Hur löser du detta?
Du kan ha satt "stående" kortlingar med cc 120 (förskjutet då gentemot de stående 145-reglarna för att undvika köldbryggan. Jag har svårt att uttyda detta från dina (annars så bra) bilder.

/Gojan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.