hej jag håller på att renovera mitt kök och nu tänkte jag ta fram skorstenen (som är inbyggd i väggen) så jag kan installera en kamin i framtiden och nu undrar jag.
1. får man ha reglarna liggande intill skorstenen eller hur långt ska det vara till brännbart material ? för jag måste ju fästa gipsskivan intill skorstenen eller hur gör man???

2. har någon tips på hur man kan göra så det blir en snygg skorsten i ett kök
ska man putsa den o måla vit eller låta den vara, alla ide'er är välkommna.?
gärna bilder...
 
eddy skrev:
hej jag håller på att renovera mitt kök och nu tänkte jag ta fram skorstenen (som är inbyggd i väggen) så jag kan installera en kamin i framtiden och nu undrar jag.
1. får man ha reglarna liggande intill skorstenen eller hur långt ska det vara till brännbart material ? för jag måste ju fästa gipsskivan intill skorstenen eller hur gör man???

2. har någon tips på hur man kan göra så det blir en snygg skorsten i ett kök
ska man putsa den o måla vit eller låta den vara, alla ide'er är välkommna.?
gärna bilder...
1 Nej. Måste vara 1dm till regel med obrännbar isolering emellan. Om regeln ligger dikt an mot murstocken kan den inte avge värme där och det får till följd att virket värms upp och så småningom tar eld. Men ändarna på vägg el golv får gå emot. Sen om du vet med 120% säkerhet att det bara är en ventilationskanal som ligger just på det stället i murstocken så kan du sätta regeln emot. Men detta är inget man chansar med. Vill du vara säkr ta hem sotarmästaren o kolla eller ring han o diskutera.

2 Är den inte putsad idag? Räcker det inte att måla om den bara? Jag skulle hursomhelst ha den putsad och vitmåla den med matt linoljefärg. På våningsplan måste den dessutom vara putsad tror jag sotaren sa till mig. Det var bara i källaren den inte behövde vara det.
 
ok tack för svaret.. nu blev det jobbigt för jag har tagit fram skorstensmuren och det var trämaterial dikt an mot muren och jag antar att det är så i vart enda rum i hela huset.... (muren går i mitten).
det är väll bara att bryta upp väggarna då för vi vill värkligen ha en vedspis i köket nu.
 
Kontrollera med en sotare. Du måste ändå ta kontakt med sotarn för att få slutbesiktning av kamin. Tråkigt om du gör mer jobb än nödvändigt. Ännu tråkigare om sotarn ber dig göra om.
 
en fråga till !
om jag har en vedspis kopplad till rökkanalen och jag antar att jag måste ha en kåpa över vedspisen kan jag sätta in en ventil till samma rökgång då eller är det risk att röken kommer ut genom ventilen i kåpan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.