Hej alla,

Ny husägare så ursäkta mig om jag säger något fel. Vi har en vägg där ett par fasadpaneler har börjat släppa och det har blivit springor mellan panelerna. När man tittar på väggen så kan man se att det är olika typer av paneler. På höger sida av väggen som INTE har problem sitter det tjockare paneler. Jag vet inte vilken typ det är men dessa paneler sitter runt hela huset. Bifogar en bild på panelen. Vänster sida av väggen där problemet finns sitter det tunnare paneler av vad jag tror är z-paneler. Jag misstänker att problemet med att det släpper på vänster sida av väggen är för att man har blandat två olika paneltyper? Eller kan det vara något annat problem? Sedan undrar jag vart man kan få tag på panelen som sitter på höger sida av väggen och resten huset. Har kollat på bilder på nätet men den verkar inte finnas någonstans.

Den tjockare panelen som sitter på höger sida av väggen. Vet inte vilken typ det är.
Blå persienner mot vit vägg, utomhus, textur, skugga, närbild, delvis synlig fönsterkarm, slitage, målarfärg flagnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänster sida av väggen som har den tunnare panelen som har problem.
Blått trästaket med vit topp, grov textur, stående plank, småsten nederst. Snett perspektiv, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vertikala blå träplankor med vit överliggare, detalj av staket eller vägg, närbild, texturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpersienner målade blå med droppar av vatten; närbild som visar textur och fuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå träpanelvägg med synlig skada och sprickbildning, stående utomhus nära marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå väggpaneler som är vertikala, skugga, stenar nedtill, väggtextur synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut underifrån höger sida av väggen utan problem:

Uppvänd hörn av byggnad med smuts och spindelväv under takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktion, isolering, takbjälkar, byggmaterial, arbetsplats, spån, underventilation, grått, vitt, oavslutat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut underifrån vänster sida av väggen som har problem:

Rullgardin delvis uppdragen framför fönster, suddig bild, ljus bakgrund, närbild på tyg och mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad isolering och kartongväv, träkonstruktion, vitmålad yta, inomhusmiljö, konstruktionsskada, tak eller väggdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild, skadad smutsig textil och vit struktur, möjlig rötskada eller vattenskada, i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sliten textil, skuggan av en struktur, smutsiga fläckar, vagt reflekterande yta, svårbestämd kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är du orolig för? Trä krymper med tiden och det kan bli en glipa. Vad jag kan se är det ingen fara för fasaden. Det lär inte regna in i huset.

I samband med ommålning kan du fylla eventuella glipor med övermålningsbar fogmassa eller om du vill byta ut ett par brädor men det är större jobb.

Är man ny i hus fastnar man lätt på dessa småsaker och skönhetsfel. Spara på energin till de stora projekten i stället.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Hej och välkommen till forumet @Kaddeb!

Vad skönt att dina brädor är spikade, du kan knacka in de delar som släppt med en hammare.
 
Tycker det ser ut som att man försökt snåla på brädorna och inte satt upp dem med det överlapp som det ska vara. Då blir det så att de torkar isär och blottar innandömet i väggen.
Du bör ta ner den dåliga/snikuppsatta panelen och spika upp den igen med korrekt/tillräckligt överlapp. Det betyder förmodligen att du behöver komplettera med någon eller några brädor.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.