Hejsan.
Lika ny här på forumet som jag är på husägande. Ska flytta in i ett kosmetiskt sett lite skruttigt parhus om ca 6 veckor, så frågor lär ju finnas...

Dilemmat för stunden gäller följande:
Något smartskaft till tidigare ägare gillade tydligen valv väldigt mycket, för vederbörande har gjort ett brett valv i väggen mellan sovrum och vardagsrum. Inte ens om det INTE var valvform på hålet, skulle jag vilja ha öppet mellan sovrum och vardagsrum.
Nä, så det blir till att bygga en helvägg där, ganska så pronto!
Om ni tittar på bilden... Måste man riva hela väggen och börja om, eller skulle det kunna funka att sätta nya reglar liksom utanpå befintliga väggdelar och utgå från detta? Vilket är enklast, bäst och smidigast månne? Hur göra? Behöver ingen dörr i väggen eller nåt sånt. Bara en fin rak slät vägg. Isolerad såklart.

Bild 30.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Bild från visningen)
Tacksam för ALLA sorters input och tankar. Tack :D
 
Regla och isolera upp valvet och så ny gips på allt. Alternativt att du tar ner befintliga "snuttar" på sidorna för att kunna isolera ända ut.
 
Varför isolera en innervägg ??
Tror det räcker att ta bort den gamla väggbeklädnaden längs hela väggen , regla nytt i valvet och gipsa allt som ska vara täckt.
 
Isolering för ljudisoleringens skull. Utifall att man snarkar, t ex... ;)
 
Klart man isolerar, allt annat vore ju vansinne.
Jag tror att det blir nog förmodligen lika lätt att riva allt då det är lättare att få det att stämma med cc-mått på reglarna om man börjar om från början.
 
Tänk bara på att "dela" golvet mellan sovrum och v-rum också.
Kan bli trist och behöva riva väggen för att lägga nytt golv i något av rummen.
Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
Julia Forslund
  • Laddar…
Du kommer få svårt att få regelavtånden att stämma om du inte river det gamla gipset. En smikvariant är ju att riva ena sidan, anpassa reglarna efter det gamla men fälla in ett lager gips i valvet och sedan lägga ett helt lager nytt gips utanpå. Då får du dessutom dubbelgips på ena sidan som dämpar bättre. Frågan är vilken sida? Den sida som bara är gipsvägg kommer du garanterat vilka hänga en tung tv på. Så det enklaste och redigaste är nog ändå att riva allt och bygga upp med osb + gips på båda sidorna.

Vad är det för golv egentligen? plankgolv, enstavsparkett/laminat eller plastmatta?

Är det ett skruvat plankgolv går det väl att ställa väggen på det men även om det kan bli lite struligt i framtiden men är det flytande parkett/laminat så tycker jag att du ska såga ur golvet och lägga bottenregeln mot golvet under.


Fortsätter furuchocken i resten av huset?
 
verkligen underlig planlösning :). Jag skulle gissa att sovavdelning är en nödlösning för en rörelsehindrad "smartskaft" som kunde inte gå upp på trappor. Det var kanske vardagsrum och matsal i fil med valv emellan från början?
Det finns oftast en bättre förklaring till saker och ting än enbart dålig smak :)
gaia
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
toolman77 skrev:
..................
Vad är det för golv egentligen? plankgolv, enstavsparkett/laminat eller plastmatta?
..................
Fortsätter furuchocken i resten av huset?
Jag vet faktiskt inte vad det är för golv. Plastmatta är det ju, men jag när en förhoppning att det gömmer sig ett trägolv under plasten. Huset är byggt 1942.

Furuchocken är total. Varevigaste rum, inklusive dass och den isolerade vinden ståtar med häpnadsväckande mängder härligt gulnad lackad furu i taken. :|
Takmålning lär bli min nya heltidshobby i höst... ;)
 
gaia skrev:
verkligen underlig planlösning :). Jag skulle gissa att sovavdelning är en nödlösning för en rörelsehindrad "smartskaft" som kunde inte gå upp på trappor. Det var kanske vardagsrum och matsal i fil med valv emellan från början?
Det finns oftast en bättre förklaring till saker och ting än enbart dålig smak :)
gaia
Så är det. Oftast. Här lutar det dock mer åt att en valvälskare faktiskt gått loss. (Detta är inte det enda valvet, om vi säger så. Hihi.) Enplanshus, och det kan ju helt klart vara så att vederbörande använt sovrummet som matsal eller nåt och sovit i det andra sovrummet.
För som sagt så är det ett parhus; andra änden är en spegelvänd kopia av min ände, och där finns ett sovrum (garderober o allt) med hel vägg mot vardagsrummet.
I andra änden ska min exman bo, och barn o katter får det toppen med sitt varannan-vecka-boende :)
 
Glöm inte att göra en dörr in till det nya rummet!

Eller är du rädd att exet skall ta sig friheter :surprised:
 
KnockOnWood skrev:
Glöm inte att göra en dörr in till det nya rummet!

Eller är du rädd att exet skall ta sig friheter :surprised:
Hahaha nä det är lugnt. Finns redan en dörr till sovrummet, till höger precis bakom valvet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.