Jag har läst flertalet trådar men är fortfarande inte helt säker varpå denna fråga.

I vårt nya hus har jag slagit bort väggarna som delade kök, vardagsrummet och ett sovrum. Väggarna var enligt besiktningsmannen inte bärande, och innertakens masonitskivor vad monterade ovanpå väggarna, dvs när huset en gång i tiden byggdes på 60 talet satt de upp väggen efter taket var på plats.

MEN nu när väggen är bort är jag osäker. Det känns som det svackar in och tar gärna er second opinion. Kanske jag gjort en enorm tabbe, eller så är det snart 55 åriga innertaket av masonit lite böjd.

Bifogar bild samt planritning där jag i rött markerad väggar som tagits bort.
 
  • Planritning av ett hus med röd markering för borttagna väggar mellan kök, vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nyöppet rum i hus där väggar nyligen avlägsnats, med exponerade takbalkar och synlig svacka i innertaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Hur ser takstolarna ut?

Mät om det är rakt eller inte.

Med laser eller snöre...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Hur ser takstolarna ut?

Mät om det är rakt eller inte.

Med laser eller snöre...

/ATW
Det är motfallstak, eng. butterfly roof, så jag är osäker på hur jag mäter dem.
Ritning som visar tvärsektion av en byggnad med motfallstak (butterfly roof).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husfasad med motfallstak och markeringar för material som eternit och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du mätt så du vet om taket sjunkit?

/ATW
 
MVJK MVJK skrev:
Det är motfallstak, eng. butterfly roof, så jag är osäker på hur jag mäter dem.
Mät vid punkterna nedan från golv till tak (håll koll på att det är samma golvnivå bara), lasermätare är bra för det.
Behöver inte betyda att taket ändrats efter väggborttagande men det kan ge en indikation för vidare undersökning.

Handritad bottenplan med markerade mätpunkter för höjdmätning från golv till tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vägg Nr2 hade jag nog varit försiktig med tills det blir utrett ordentligt. Jag hade stämpat den tror jag…

Vilka väggar skulle vara bärande enl besman?

edit: vilken våning är det?
 
Med den takkonstruktionen är väggen som avgränsar vardagsrummet från rum 14 och denna väggs förlängning genom huset bärande och måste genast återställas. Tänk på att det är nu i samband med att det kommer snö som riskerna börjar uppstå.
 
  • Gilla
anaitis och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Med den takkonstruktionen är väggen som avgränsar vardagsrummet från rum 14 och denna väggs förlängning genom huset bärande och måste genast återställas. Tänk på att det är nu i samband med att det kommer snö som riskerna börjar uppstå.
Instämmer här
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.