Kanske inte i helt rätt del, men jag tycker den passar bäst här.

Så här är det. Mitt hus är gammalt, före 1909 och naturligtvis tillfixat i omgångar.
Nu vill jag tilläggsisolera på insidan. Funkar detta i ett gammalt hus och behövs det
fuktspärr? Väggen ser ut som följer. Fasadtegel -> Luftspalt -> Gammal träfasad ->
Stående 50mm spontade plank -> 145mm luftspalt -> Pärlspontpanel -> tretexskiva.

Planen är att riva ner tretex samt pärlspont därefter lägga i isolering och spika upp ny
pärlspont. Ska jag lägga fuktspärr/plast eller kanske nå´t annat. Kanske kan man helt låta bli fuktspärr eller använda lumppapp.

Tipps & råd mottages med tacksamhet.
 
Varför inte ta ta fram den gammla pärlsponten och måla om den? Gamal pärlspont brukar ha mycket bättre kvalite än dagens.

Sen kan du ju spruta in cellulosa isolering i 145mm luftspalten det blir ju fullt tillräkligt.

Så hade jag definitivt gjort iaf. (Sen hade jag tagit bort tegelfasaden utvändigt oxå men det e jag det)

Att tillägsisolera invändigt blir aldrig bra av flera olika anledningar(Fuktproblem, alla lister måste flyttas inne mm mm)

 
Dels för att skrapa den gamla panelen, dels vill jag ha in lite elrör i väggen.

Ingen med bra förslg på hur jag ska göra?
 
gogu skrev:
Varför inte ta ta fram den gammla pärlsponten och måla om den? Gamal pärlspont brukar ha mycket bättre kvalite än dagens.

Sen kan du ju spruta in cellulosa isolering i 145mm luftspalten det blir ju fullt tillräkligt.

Så hade jag definitivt gjort iaf. (Sen hade jag tagit bort tegelfasaden utvändigt oxå men det e jag det)

Att tillägsisolera invändigt blir aldrig bra av flera olika anledningar(Fuktproblem, alla lister måste flyttas inne mm mm)

Upp igen :)

Jag behöver inte flytta om några lister, bara ta loss och återmontera dessa.

Hur undviker jag fuktproblemen?

En rolig anekdot om mitt hus är att jag har fått tag på en farbror
som är född i huset och har bott i det mellan 1917-1940.
Han har en del roliga fotografier ifrån 30 talet på huset, och har lärt mig
en hel del om hustes historia.
 
Vi har ungefär likadan väggkonstruktion som du och har isolerat innifrån.
Vi har plockat ner pärlsponten, bräda för bräda och därefter fyllt hålrummen med papp och isolering. Därefter satte vi papp igen innan vi satte tillbaka den skrapade gamla pärlsonten. Den är av en fantastisk kvalitet och ca 1 tum tjock, så vi ville absolut bevara den.
Vår filosofi är att vi vill inte ha plast och vi tror att huset mår bättre av att det kan andas.

Ett ofantligt jobb men det har sina fördelar såsom att vi slipper flytta fönstren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.