Jag är så nyfiken på vad som döljer sig bakom vävtapeten i vår trapp. Alltså på det nedre våningsplanet av huset i trappen är väggen ca 3-4 cm tjockare. Kan det vara pärlspont där bakom? Eller var det vanligt att man byggde denna typ av tjockare vägg med list upp till av någon annan anledning?
Vårt hus är från 1937. Jag har öppnat en liten bit av väven och skivan som den sitter på. Då fick jag se att det är stora hålrum innanför. Nästan som att där varit ett fönster? Skymtar en blå/grå målad bräda som är fint rundad och känns gammal. Hålrummen känns som att de är stående rektanglar på ca 35cm bredd och höjd på kanske 50cm eller mer. Dessa hålrum upprepas två eller tre gånger. Lite svårt att känna/knacka... Är det någon som öppnat likande vägg och kan gissa vad som finns bakom? Är det värt att riva för att ta reda på? Eller är denna tjockare vägg bara byggd för att vara just tjockare och döljer i te alls någon vacker panel?
Så tacksam för alla era tips och tankar!
/Hanna
Skadad vägg med avskalad tapet och exponerade gipsskivor, rör och trä. Renoveringsbehov verkar föreligga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum med vit tapet, trägeländer, borttagen golvlist, synliga ledningar och byggspill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av rum med trähandtag, tavlor, vit vägg, trägolv och röd handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Någon form av snickeri har du ju där bakom. Men det är säkert genomspikat åtskilliga gånger när de satte upp masoniten. Så lite tveksamt om det är något du kommer kunna rädda.
Hur som helst, nu har du ju ett stort hål i väggen. Om du kan få undan trappräcket smidigt så är det nästan samma jobb att bryta loss masoniten som att försöka lappa igen hålet. Om du vill ha pärlspont så finns det att köpa hos bygghandlarna.
Ett tips för framtiden är att göra "testhål" med hålsåg istället. Då brukar det gå att lägga tillbaks den bortborrade biten utan allt för mycket extrajobb. Hålet du gjort nu är betydligt värre att laga.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.